Oświadczenia z błędem ustawowym podpisywane przez zbierających i przetwarzających odpady
Lipcowa nowelizacja ustawy o odpadach wprowadziła sporo nowości, nie wszystkie są jasne.
Do art. 42 UO2 dodano m.in. ust. 3a i 3b zobowiązujący do dołączenia do wniosku o zezwolenie na zbieranie czy przetwarzanie odpadów zaświadczeń i oświadczeń o niekaralności :
3a. Do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów oraz do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołącza się:
1) zaświadczenie o niekaralności:
a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b) wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej
– za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny;
2) zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;
3) oświadczenie o niekaralności osób, o których mowa w pkt 1, za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191;
4) oświadczenie, że w stosunku do:
a) osoby, o której mowa w pkt 1 lit. a,
b) posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
– w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194;
5) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194.3b. Oświadczenia, o których mowa w ust. 3a pkt 3‒5, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Podpisane przeze mnie oświadczenie o treści zacytowanej z art. 42 ust. 3a pkt 5 UO2 stwierdza, że mój wspólnik nie jest i nie był wspólnikiem innego przedsiębiorcy, któremu w ostatnich 10 latach:
- nie wydano decyzji cofającej zezwolenie, a więc z tego wynika, że nie może być niczyim innym wspólnikiem, albo może być wspólnikiem przedsiębiorcy, któremu wydano decyzję cofającą zezwolenie;
- nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, a więc z tego wynika, że nie może być niczyim innym wspólnikiem, albo może być wspólnikiem przedsiębiorcy, któremu wymierzono administracyjnej kary pieniężną z art. 194 UO2.
Te powyższe moje przemyślenia wskazują, że nie o to chodziło. Moim zdaniem w art. 42 ust. 3a pkt 5 UO2 powinien brzmieć odwrotnie, tj. powinno być:
oświadczenie, że wspólnik … nie jest lub nie był wspólnikiem …, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia … lub wymierzono administracyjną karę pieniężną …
Uważam, że trzeba podpisać odpowiednio sformułowane oświadczenie, tym bardziej, że musi być do niego dopisana klauzula o odpowiedzialności karnej.
Ponadto, wg art. 46 UO2 organ nie może wydać zezwolenia w przypadku oświadczenia, że wspólnik jest/był wspólnikiem innego przedsiębiorcy karanego albo z cofniętym zezwoleniem.
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.)
[2] Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592)
Tematy powiązane
Obowiązkowa zmiana zezwoleń odpadowych i zabezpieczenie roszczeń
Monitoring wizyjny odpadów i zabezpieczenie roszczeń
Magazynowanie odpadów – zmiana przepisów od 5.09.2018 r.
Zabezpieczenie roszczeń przez zbierających i przetwarzających odpady
Zabezpieczenie roszczeń w przypadku składowiska
Zbieranie i przetwarzanie odpadów z monitoringiem i zabezpieczeniem roszczeń
Magazynowanie czy zbieranie odpadów
Magazynowanie odpadów – wymagania prawne
Wniosek o pozwolenie na wytwarzanie odpadów</a
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów
Nowości | 13 komentarzy »
Tagi: BDO, kara, odpady, oświadczenie, zaświadczenie, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie odpadów
Proszę o pomoc w ustaleniu czy konieczny jest system monitoringu wizyjnego na placu magazynowania osadów ściekowych o kodzie 190805 (uwodnionych – około 75 % wody) wytwarzanych w procesie oczyszczania ścieków komunalnych.
Spółka eksploatuje oczyszczalnię ścieków komunalnych. Posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów (m.in. w/w osady) oraz zezwolenie na przetwarzanie odpadów przyjmowanych od innych podmiotów. W zezwoleniu na przetwarzanie jest napisane, że odpady przyjmowane do przetwarzania ( współfermentowanie z osadami w komorach fermentacyjnych) nie będą magazynowane. Magazynujemy tylko osady wytwarzane w procesie oczyszczania ścieków. Ilość magazynowanych osadów wynosi około 11 tys. Mg rocznie (jednorazowo na placu może być max. 5 tys. Mg).
Dziękuję za pomoc.
Dorota (1), obowiązek monitoringu wizyjnego magazynowanych odpadów nie będzie zależeć od ich ilości ani rodzaju, a jedynie od tego, czy są magazynowane w związku z wymaganym zezwoleniem na zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
W opisanym przypadku nie są magazynowane odpady przyjmowane do przetwarzania w procesie technologicznym oczyszczalni ścieków, a więc nie jest wymagany monitoring wizyjny przyjmowanych odpadów.
Magazynowane osady ściekowe pochodzą głównie z oczyszczania ścieków, ale zawierają też te powstałe w wyniku przetwarzania odpadów w procesie fermentacyjnym oczyszczalni, dlatego moim zdaniem nie jest oczywiste, że ich monitoring wizyjny nie jest wymagany. Proponuję więc uzyskać w tym temacie stanowisko MŚ.
Dziękuję za odpowiedź.
A z zaświadczeniami i oświadczeniami, kto je musi posiadać w imieniu gminy wójt czy rada gminy (KRS nie wydaje zaświadczeń dla gminy) albo spółki akcyjnej – wspólnik, czy akcjonariusz jest wspólnikiem?
Zobacz stanowisko MŚ, w sprawie ustawowego błędu dotyczącego oświadczeń
Projekt (z 29.04.2019 r.) ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw – m.in. poprawia błędy w art. 42 ust. 3a pkt 5 ustawy, a ponadto wprowadza limit dla kar: „co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł”, a przepisy przejściowe tego projektu stanowią, że do oświadczeń uwzględnia się administracyjne kary pieniężne i odmowy wydania zezwolenia te po 5.09.2018 r.
Witam,
Proszę o pomoc w ustaleniu kogo zaświadczenie i oświadczenia powinny być złożone razem z wnioskiem.
czy jest to tylko zarząd spółki? wszyscy wspólnicy? czy tylko widniejące osoby w krs? Dodam, że jesteśmy sp z o. o..
Urzędy różnie interpretują słowo „lub” art. 42 ust. 3a
Kasia (7), spójnik „lub” to tak zwana alternatywa łączna, a więc „A lub B” oznacza: A, B, A+B.
MŚ na pytanie: „Czy zaświadczenie o niekaralności składa cały zarząd i wszyscy prokurenci (widniejący w KRS), czy tylko osoby podpisane na wniosku o udzielenie zezwolenia? (art. 42 ust. 3a ustawy)?” odpowiada: „Zaświadczenie składają wszystkie osoby widniejące w KRS.”
Dzień dobry,
Jak interpretować stanowisko MŚ ( z dn. 20.03.2019r.) w zakresie poniższego zdania:
„Ze składanego zatem, oświadczenia powinno wynikać,że wymieniona osoba nie jest lub nie była wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy,w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu wymienionych decyzji. Oświadczenie dotyczące niewymierzenia administracyjnej kary pieniężnej,o której mowa w art. 194 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, powinno mieć analogiczną treść.”
mam rozumieć, iż oświadczenie powinno zawierać zwroty:
– „w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję (…) lub wymierzono administracyjną karę pieniężną” ??
Polin (9), chodzi o to, aby w oświadczeniu nie powielać ustawowego błędu z podwójnym zaprzeczeniem. Powinno być: oświadczenie, że wspólnik … nie jest lub nie był wspólnikiem …, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia … lub wymierzono administracyjną karę pieniężną …
Jest w Sejmie projekt zmiany tego art. 42 ust. 3a pkt 5 ustawy o odpadach:
„5) oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady
nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem,
prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego
przedsiębiorcy:
a) w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję
o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na
przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie
odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego
zbieranie i przetwarzanie odpadów lub
b) któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę
pieniężną, o której mowa w art. 194, w ostatnich 10 latach, w wysokości
przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł
– za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólnikiem,
prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego
przedsiębiorcy.”
A co ze wspólnikiem z zagranicy nie mieszkającym w Polsce w kwestii zaświadczenia o niekaralności .
6.09.2019 r. wchodzi w życie poprawiony przez ustawę zmieniającą bubel z art. 42 ust. 3a pkt 3-5 UO2 dotyczący oświadczeń; doprecyzowano przy tym, że w oświadczeniach o niekaralności i administracyjnych karach uwzględnia się tylko te po dniu 4 września 2018 r.
Witam, uprzejmie proszę o pomoc. Jesteśmy spółką z o.o.. Wiem, że wszystkie osoby widniejące w KRS składają zaświadczenia o niekaralności, czy to samo się tyczy oświadczeń? Też wszyscy członkowie składają osobno każdy oświadczenie? Czy tylko zarząd ?