Śmiało! Zadaj pytanie tu:


  • (Odpowiem na wybrane pytania)
lub wyślij emaila:
pytanie@eko-akademia.pl
(Odpowiem na wybrane pytania)
Dziękuję, pytanie zostało wysłane.
Postaram się odpowiedzieć możliwie najszybciej.

Monitoring wizyjny odpadów i zabezpieczenie roszczeń

Pytanie: Ze względu na różne interpretacje proszę o pomoc. Mam pytanie dotyczące monitoringu wizyjnego i zabezpieczenie roszczeń. Mamy Pozwolenie Zintegrowane uwzględniające wytwarzanie odpadów oraz uwzględniające przetwarzanie odpadów przyjmowanych od innych podmiotów.

Czy monitoringiem wizyjnym obejmujemy wszystkie odpady, czyli te które wytwarzamy i te które będziemy przetwarzać, czy tylko te wymienione w projekcie rozporządzenia w paragrafie 3 punkt 2?

Jakie odpady bierzemy pod uwagę obliczając masę odpadów do wyliczenia zabezpieczenia roszczeń? Czy tylko te które przyjmujemy do przetworzenia, czy również te które wytwarzamy? [H.G.]

Odpowiedź: Przepisy są wyjątkowo zagmatwane, więc będą różnie interpretowane. Moim zdaniem, magazynowanych odpadów wytwarzanych nie dotyczy:
– monitoring wizyjny, jaki będzie obowiązywał od 22.02.2019 r. wg art. 25 UO2,
– zabezpieczenie roszczeń, jakie jest wymagane od 5.09.2018 r. wg art. 48a UO2.

Z obecnej wersji projektu rozporządzenia [2] wynika, że monitoring wizyjny miejsc magazynowania i składowania dotyczyć będzie tylko odpadów palnych tam wymienionych. Natomiast art. 25 ust. 8a UO2, który daje delegację do wydania tego rozporządzenia, stanowi, że monitoring dotyczy “gospodarowania” (czyli zbierania i przetwarzania), a nie “gospodarki” (czyli wytwarzania, zbierania i przetwarzania) odpadami:

8a. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wymagania dla prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów, minimalne wymagania dla urządzeń technicznych wizyjnego systemu kontroli oraz wymogi przechowywania i udostępniania zapisanego obrazu, kierując się koniecznością umożliwienia sprawowania nadzoru nad działalnością w zakresie gospodarowania odpadami.

bo wg definicji art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 UO2:

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2) gospodarowaniu odpadami – rozumie się przez to zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami;
3) gospodarce odpadami – rozumie się przez to wytwarzanie odpadów i gospodarowanie odpadami;

Ponadto wg art. 25 ust. 6a i art. 48a ust. 1 UO2, monitoring wizyjny i zabezpieczenie roszczeń dotyczy tylko podmiotu obowiązanego do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, ale w przypadku zabezpieczenia – wg art. 48a ust. 1 i 2 UO2 za wyjątkiem składowisk (dla nich zabezpieczenia są z art. 125 UO2) oraz odpadów obojętnych. Tak więc obowiązek ten nie dotyczy podmiotów zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia na podstawie art. 45 ust. 1 UO2:

Art. 45. 1. Z obowiązku uzyskania odpowiednio zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów zwalnia się:
1) podmiot prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami, który zbiera odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów);
2) osobę fizyczną i jednostkę organizacyjną niebędące przedsiębiorcami, wykorzystujące odpady na potrzeby własne, zgodnie z art. 27 ust. 8;
3) osobę władającą powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 1–3;
4) podmiot obowiązany do uzyskania pozwolenia zintegrowanego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
5) posiadacza odpadów prowadzącego działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów przez ich składowanie w składowiskach podziemnych, który jest obowiązany do uzyskania koncesji na prowadzenie takiej działalności na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
6) posiadacza odpadów obowiązanego do uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1849);
7) wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady, niebędące odpadami niebezpiecznymi, unieszkodliwia w miejscu ich wytworzenia zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 3;
8) posiadacza odpadów, który poddaje odzyskowi odpady zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 3;
9) władającego nieruchomością, który zbiera odpady komunalne, wytwarzane na terenie tej nieruchomości;
10) wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia;
11) punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami.

Powyższy przepis potwierdza, że wytwórca odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia, nie musi mieć dla nich monitoringu wizyjnego i zabezpieczenia roszczeń, bo nie musi mieć zezwolenia na ich zbieranie.

Uwaga. Obecnie zwolnienie to dotyczy też wg art. 45 ust. 1 pkt 11 UO2 prowadzonych przez gminy PSZOKów, ale od 1.01.2019 r. będzie dla nich wymagane zezwolenie na zbieranie, a więc też zabezpieczenie i (od 22.02.2019 r.) monitoring wizyjny, gdy projektowane [4] uchylenie art. 45 ust. 1 pkt 11 UO2 wejdzie w życie. Nie ma przy tym w tym projekcie przepisu przejściowego, który by przesuwał w terminie konieczność posiadania zezwolenia, aby organ miał czas na jego wydanie, a przed wejściem w życie tej zmiany organ nie ma podstawy prawnej do wydania zezwolenia na taki PSZOK. Czy więc z Nowym Rokiem gminne PSZOKi będą musiały zamknąć działalność do czasu uzyskania zezwolenia na zbieranie?

Uwaga. To nie wszystkie zwolnienia dla podmiotu prowadzącego zbieranie lub przetwarzanie odpadów z obowiązku monitoringu magazynowanych lub składowanych odpadów i zabezpieczenia roszczeń nałożonego przez UO2. Trzeba bowiem pamiętać, że tych i innych przepisów UO2 nie stosuje się do odpadów wymienionych w art. 2 UO2:

Art. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) gazów i pyłów wprowadzanych do atmosfery;
2) gruntu w pierwotnym położeniu (w miejscu), w tym niewydobytej zanieczyszczonej gleby, i budynków trwale związanych z gruntem;
3) niezanieczyszczonej gleby i innych materiałów występujących w stanie naturalnym, wydobytych w trakcie robót budowlanych, pod warunkiem, że materiał ten zostanie wykorzystany do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie, na którym został wydobyty;
4) odpadów promieniotwórczych;
5) wycofanych z użytku materiałów wybuchowych;
6) biomasy w postaci:
a) odchodów podlegających przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (…),
b) słomy,
c) innych, niebędących niebezpiecznymi, naturalnych substancji pochodzących z produkcji rolniczej lub leśnej
wykorzystywanej w rolnictwie, leśnictwie lub do produkcji energii z takiej biomasy za pomocą procesów lub metod, które nie są szkodliwe dla środowiska ani nie stanowią zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi;
7) osadów przemieszczanych w obrębie wód powierzchniowych w celu związanym z gospodarowaniem wodami lub drogami wodnymi, zarządzaniem wodami lub urządzeniami wodnymi lub ochroną przed powodzią bądź ograniczaniem skutków powodzi i susz, rekultywacją, refulacją, pozyskiwaniem lub uzdatnianiem terenu, jeżeli osady te nie są niebezpieczne;
8) ścieków;
9) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym produktów przetworzonych, objętych rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009, z wyjątkiem tych, które są odpadami przewidzianymi do składowania na składowisku odpadów albo do przekształcania termicznego lub do wykorzystania w zakładzie produkującym biogaz lub w kompostowni, zgodnie z tym rozporządzeniem;
10) zwłok zwierząt, które poniosły śmierć w inny sposób niż przez ubój, w tym zwierząt uśmierconych w celu wyeliminowania chorób epizootycznych, i które są unieszkodliwiane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009;
11) mas ziemnych lub skalnych przemieszczanych w związku z wydobywaniem kopalin ze złóż, jeżeli koncesja na wydobywanie kopalin ze złóż lub plan ruchu zakładu górniczego zatwierdzony decyzją, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, lub miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego określają warunki i sposób ich zagospodarowania;
12) dwutlenku węgla przeznaczonego do podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla w rozumieniu art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze.

Uwaga. Ponadto przepisów art. 25 UO2 dotyczących monitoringu wizyjnego miejsc magazynowania lub składowania odpadów nie stosuje się do odpadów wydobywczych objętych ustawą o odpadach wydobywczych [5] , bo wg art. 1 ust. 3 UOW:

3. W sprawach dotyczących postępowania z odpadami wydobywczymi w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, z wyjątkiem działu II rozdziału 7 (art. 25 UO2 – Magazynowanie odpadów) i działu VIII rozdziału 1 (art. 103-154 UO2 – Składowanie odpadów).

przy czym wg definicji art. 3 UOW:

Art. 3. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
7) odpady wydobywcze – odpady pochodzące z poszukiwania, rozpoznawania, wydobywania, przeróbki i magazynowania kopalin ze złóż;
6) odpady przeróbcze – odpady wydobywcze w formie stałej lub szlamu, które pozostają po przeróbce kopalin, przeprowadzonej w drodze procesów mechanicznych, fizycznych, biologicznych, termicznych lub chemicznych, a także z połączenia tych procesów;
10) przeróbka – procesy mechaniczne, fizyczne, biologiczne, termiczne i chemiczne, a także połączenie tych procesów, którym są poddane wydobyte kopaliny, prowadzone w celu przygotowania ich do wykorzystania, w tym zmiana ich objętości, klasyfikacja, rozdzielanie i ługowanie, a także ponowna przeróbka poprzednio odrzuconych odpadów,
z wyłączeniem procesów wytapiania, produkcyjnych procesów termicznych (innych niż wypalanie wapienia) i procesów metalurgicznych

Podstawa prawna

[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.)
[2] Projekt rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów
[3] Projekt rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
[4] Projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
[5] Ustawa z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (UOW) (Dz. U. z 2017 r. poz. 1849)

Tematy powiązane

Magazynowanie odpadów – zmiana przepisów od 5.09.2018 r.
Zabezpieczenie roszczeń przez zbierających i przetwarzających odpady
Zbieranie i przetwarzanie odpadów z monitoringiem i zabezpieczeniem roszczeń
Magazynowanie czy zbieranie odpadów
Magazynowanie odpadów – wymagania prawne

Joanna Wilczyńska (22-10-2018)
Pytania i odpowiedzi | 20 komentarzy »
Tagi: , , ,


komentarzy 20

“Monitoring wizyjny odpadów i zabezpieczenie roszczeń”
  1. 1 OŚ napisał(a) 06:44, Październik 26th, 2018:

    Dzień dobry,

    Czy data 22.02.019 roku to ostateczny termin dostosowania się do wymagań dot. monitoringu czy na mocy art.12 ustawy zmieniającej UO2 (Dz.U.2018 poz 1592) mamy 6 miesięcy na wdrożenie przepisów?

  2. 2 Joanna Wilczyńska napisał(a) 08:52, Październik 26th, 2018:

    Na podstawie przepisu przejściowego art. 12 ustawy zmieniającej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) tylko podmioty, które przed 5.09.2018 r. uzyskały decyzję w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów, mają czas do 5.03.2019 r. na dostosowanie się do wymagań dotyczących monitoringu, bo w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy zmieniającej (czyli od 5.09.2018 r.).
    Natomiast pozostałe podmioty mają termin do 22.02.2019 r., bo przepisy art. 1 pkt 1 lit. d i e (czyli art. 25 ust. 6a-6e i 8a ustawy o odpadach) wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia tej ustawy zmieniającej (czyli od 21.08.2018 r.).

  3. 3 OŚ napisał(a) 09:35, Październik 26th, 2018:

    No tak, ustawa wchodzi w życie 05.09.2018 roku ale przepisy dot. monitoringu tj. art.1ust 1 pkt. d) i e) wchodzą w życie 22.02.2019.
    czy art 12 nie można czytać również w ten sposób, że czas na dostosowanie do przepisów ws. monitoringu biegnie właśnie od tego dnia? czyżby ustawodawca zapomniał, że przedsiębiorcy potrzebują czasu choćby na rozpisanie przetargów, a jak to zrobić skoro na dzień dzisiejszy rozporządzenie nie zostało podpisane.

  4. 4 Joanna Wilczyńska napisał(a) 10:19, Październik 26th, 2018:

    Zgadzam się, że jest za mało czasu.
    Gdyby nawet termin ten był do 22.08.2019 r. dla tych, co decyzje mieli przed 5.09.2018 r., to i tak problem będą mieli ci, co uzyskali albo uzyskają decyzje do 22.02.2019 r., bo oni już 22.02.2019 r. muszą mieć monitoring.

  5. 5 OŚ napisał(a) 10:52, Październik 26th, 2018:

    Dziękuję za odpowiedź,

  6. 6 Darek napisał(a) 22:37, Październik 28th, 2018:

    A czy jest już nowszy niż z września projekt rozporządzenia ?

  7. 7 Joanna Wilczyńska napisał(a) 09:28, Październik 29th, 2018:

    Darek (6), nie widzę nowszej wersji projektu rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów

  8. 8 Kasia napisał(a) 14:17, Październik 29th, 2018:

    Ws projektu stawek zabezpieczenia roszczeń ostatni jest z dnia 5.10.2018

    https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//515/12314601/12526145/12526146/dokument361743.pdf

  9. 9 Joanna Wilczyńska napisał(a) 12:57, Grudzień 1st, 2018:

    Nowa wersja z 28.11.2018 r. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów

  10. 10 Joanna Wilczyńska napisał(a) 20:25, Grudzień 9th, 2018:

    Projekt (z 3.12.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
    Projekt (z 28.11.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów

  11. 11 Seba napisał(a) 12:48, Grudzień 28th, 2018:

    Brak konieczności montażu systemu wizyjnego przez podmioty wytwarzające odpady i nie posiadające zezwolenia na wytwarzanie lub zbieranie jest zrozumiały.
    Co jednak gdy podmiot wytwarza odpady niebezpieczne i posiada zezwolenie na wytwarzanie odpadów ? Jednak ich nie przetwarza, tylko magazynuje i okresowo przekazuje podmiotom zajmującym się profesjonalnie gospodarowaniem odpadami

  12. 12 Joanna Wilczyńska napisał(a) 17:57, Grudzień 30th, 2018:

    Seba (11), nie będzie wymagany monitoring wizyjny odpadów magazynowanych przez ich wytwórcę, który posiada “pozwolenie” tylko na ich wytwarzanie, gdyż wg art. 25 ust. 6a UO2:
    “Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów lub zarządzający składowiskiem odpadów jest obowiązany do prowadzenia wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów.”
    Mylisz “pozwolenie” z “zezwoleniem” – są to decyzje administracyjne, ale obecnie jest to:
    – “pozwolenie” na wytwarzanie wytwarzanie,
    – “zezwolenie” na zbieranie odpadów,
    – “zezwolenie” na przetwarzanie odpadów.
    We wszystkich tych decyzjach określa się miejsce i sposób oraz rozdaj magazynowanych odpadów.
    Są też tzw. decyzje łączne:
    – zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
    – pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów,
    – pozwolenie zintegrowane uwzględniające oprócz wytwarzania odpadów również zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
    Tak więc monitoring będzie wymagany tylko dla magazynowanych lub składowanych odpadów w ramach prowadzenia zbierania lub przetwarzania odpadów i tylko wówczas, gdy ich posiadacz musi posiadać “zezwolenie” na ich zbieranie lub przetwarzanie, z tym że takie zezwolenie może mieć jako odrębną decyzję lub jako łączną decyzję.

  13. 13 Seba napisał(a) 12:41, Styczeń 3rd, 2019:

    Dzięki za odpowiedź. Oczywiście to omyłka, chodziło mi o pozwolenie na wytwarzanie.

  14. 14 iwona napisał(a) 16:21, Styczeń 3rd, 2019:

    firma posiadajaca pozwolenie na zbieranie odpadow w kodzie 150102,150101 na terenie do kturego posiada tytul wlasnosci czy jest zobowiazana do zabespieczenia roszczen

  15. 15 Joanna Wilczyńska napisał(a) 11:29, Styczeń 6th, 2019:

    Iwona (14), tak, firma posiadająca zezwolenie na zbieranie odpadów opakowaniowych z papieru i tektury (15 01 01) i z tworzyw sztucznych (15 01 02) jest obowiązana do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń zgodnie z art. 48a ustawy o odpadach w wysokości obliczonej jako iloczyn stawki zabezpieczenia roszczeń i największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w danym miejscu (z uwzględnieniem wymiarów miejsca magazynowania odpadów).
    Stawka zabezpieczenia roszczeń dla ww. odpadów papieru i tworzyw w ostatniej wersji projektu wynosi 400 zł/Mg.
    W tym celu do 5.09.2019 r. należy złożyć wniosek o zmianę posiadanego zezwolenia na zbieranie odpadów podając proponowaną wysokość zabezpieczenia roszczeń, a do wniosku dołączyć operat ppoż. + postanowienie PSP.
    Obowiązek zabezpieczenia roszczeń z art. 48a ustawy o odpadach nie zależy od tytułu prawnego do nieruchomości, nie dotyczy jedynie:
    – zarządzającego składowiskiem odpadów,
    – odpadów obojętnych,
    – magazynowanych odpadów w przypadku, gdy nie jest wymagane zezwolenie na ich zbieranie czy przetwarzanie.

  16. 16 iwona napisał(a) 09:35, Styczeń 7th, 2019:

    dziekuje za wjasnienie.

  17. 17 Piotr napisał(a) 14:55, Styczeń 11th, 2019:

    Witam
    Firma posiada zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów o kodzie 17 03 80 w instalacji na terenie, do którego posiada tytuł własności. Czy jest zobowiązana do złożenia wniosku o zmianę posiadanego zezwolenia, jeśli tak co musi załączyć do wniosku? I czy jest wymagany monitoring wizyjny?
    Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie i z góry dziękuję za pomoc w rozwianiu moich wątpliwości.

  18. 18 Joanna Wilczyńska napisał(a) 11:37, Styczeń 13th, 2019:

    Piotr (17), wniosek o zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów musi złożyć każdy posiadający takie zezwolenie, niezależnie od kodów odpadów nim objętych i niezależnie od tytułu prawnego do terenu, a także niezależnie od tego, czy działalność ta jest w instalacji czy poza. “Stare” (wydane przed 5.09.2018 r.) zezwolenia stracą ważność, jeżeli wniosek o ich zmianę nie zostanie złożony do 5.09.2019 r. Co musi zawierać taki wniosek i jakie są wymagane załączniki do niego zostało określone w art. 14 (boldem) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592).
    W przypadku “starych” zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów monitoring wizyjny wg art. 25 ust. 6a-6e ustawy o odpadach wymagany jest dla każdego rodzaju odpadów magazynowanych, ale w projekcie rozporządzenia wymienione są tylko odpady palne. Jeżeli więc odpadowa papa (17 03 08) tam się zakwalifikuje (do wersji, jaka zostanie ogłoszona), to monitoring będzie wymagany.

  19. 19 Piotr napisał(a) 18:27, Styczeń 13th, 2019:

    Dziękuję bardzo pani Joanno za odpowiedź. Mam jeszcze pytanie odnośnie projektu przywołanego przez Panią rozporządzenia, czy wiadomo kiedy zostanie ogłoszone, i drugie pytanie czy są gdzieś dostępne wzory wniosków o zmianę posiadanego zezwolenia.

  20. 20 Joanna Wilczyńska napisał(a) 09:06, Styczeń 14th, 2019:

    Piotr (19), rozporządzenie MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów, wg informacji MŚ może będzie ogłoszone pod koniec I kwartału, ale wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia, za wyjątkiem przepisów dotyczących wymagań technicznych pomieszczenia magazynowania. Trzeba śledzić projekt.
    Na niektórych stronach internetowych organów wydających zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów podawane są jakieś wzory, więc można skorzystać.


Skomentuj...