Obowiązkowa zmiana zezwoleń odpadowych i zabezpieczenie roszczeń
Pytanie: Mam wątpliwość, czy aktualizacja zezwoleń na zbieranie/przetwarzanie odpadów nakazana przez art. 14 ustawy „nowelizującej ustawę o odpadach” (Dz. U. z 2018 r. poz. 1592) ma być dokonywana w „zwyczajnym” trybie art. 155 k.p.a. (oraz oczywiście art. 14 noweli), czy też należy uznać, że zachodzą przesłanki „istotnej zmiany zezwolenia” określone w art. 41a ust. 6 ustawy o odpadach? Osobiście uważam, że „aktualizacja zezwoleń” obejmować ma jedynie „dopisanie brakujących kwestii” (patrz art. 14 ust. 7 „nowelizacji”) i tym samym nie jest to istotna zmiana wymagająca kontroli WIOŚ i PSP. Czy jednak pogląd ten jest poprawny?
Kolejny problem – do wniosku „aktualizacyjnego” dołączony ma być m.in. operat p.poż i postanowienie komendanta PSP. Czy to oznacza, że wymagana jest także kontrola przeprowadzona przez PSP? Z rozbioru logicznego tekstu art. 41a ust. 1a ustawy o odpadach wynika, że kontrola straży prowadzona jest jedynie w przypadku wydania zezwolenia/istotnej zmiany zezwolenia. Oznaczałoby to jednak, że istniejące instalacje (zakłady, które aktualizują swoje dotychczasowe zezwolenia) nie będą podlegać takiej kontroli, podczas gdy „zakłady nowe” – już tak. Czy to nie jest faworyzowanie jednych kosztem drugich?
Odrębnym problemem jest dla mnie wydanie postanowienia o formie i wysokości zabezpieczenia roszczeń – na którym etapie procedury wydawania zezwolenia należałoby wydać takie postanowienie?
Sprawy te są nowe, ale liczę na to, że wywiąże się może jakaś dyskusja i uda się rzucić trochę światła na sprawę. [A.O.]
Odpowiedź: Znowelizowane przepisy UO2 nie są jasne, a niektóre nawet bublowate. Poruszony w pytaniu problem może wyjaśni nieco art. 14 ust. 8 ustawy nowelizującej [2]:
8. Jeżeli właściwy organ odmówi zmiany decyzji, o której mowa w ust. 1, na podstawie art. 41a ust. 4a lub art. 46 ust. 1–1f ustawy o odpadach, właściwy organ cofa decyzję, o której mowa w ust. 1.
Wynika z niego, że kontrola Państwowej Straży Pożarnej (PSP) jest wymagana (dla odpadów palnych) przy zmianie zezwolenia na zbieranie/przetwarzanie odpadów wymaganej z mocy art. 14 ustawy nowelizującej [2]. To w mojej ocenie jest słuszne, bo przecież do wniosku musi być wg art. 14 ust. 2 ustawy nowelizującej [2] dołączony operat ppoż. + postanowienie PSP.
Z przepisów natomiast nie wynika, aby przy tej zmianie zezwolenia wymagana była kontrola WIOŚ, bo moim zdaniem nie ma tu zastosowania art. 41a ust. 6 UO2 dotyczący istotnej zmiany zezwolenia, bo zmiany te wymienione w art. 14 ust. 7 ustawy nowelizującej [2] dotyczą dookreślenia w decyzji parametrów magazynowych, a nie ich zmiany.
Natomiast przepisy UO2 dotyczące postanowienia o formie i wysokości zabezpieczenia roszczeń nie precyzują, kiedy ma ono być wydane. Jedynie art. 48a ust. 10 ustawy o odpadach daje podmiotowi 2 tygodnie na ustanowienie zabezpieczenia, a organ zobowiązuje do cofnięcia zezwolenia na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy nowelizującej [2], gdy podmiot nie dotrzyma tego terminu albo wysokości zabezpieczenia.
W związku z tym, że obecnie nie ma jeszcze rozporządzenia ze stawkami zabezpieczenia, a jedynie jest jego projekt [3], to moim zdaniem nie można wydać postanowienia, ale decyzję zmieniającą zezwolenie na zbieranie/przetwarzanie odpadów można już wydawać. Po wejściu w życie rozporządzenia należy wydać postanowienie o formie i wysokości zabezpieczenia roszczeń, a po 2 tygodniach – pozostawić albo cofnąć zezwolenie (o czym w postanowieniu można by poinformować podmiot).
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.)
[2] Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592)
[3] Projekt rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
[4] Projekt z rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów
[5] Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096)
Tematy powiązane
Monitoring wizyjny odpadów i zabezpieczenie roszczeń
Magazynowanie odpadów – zmiana przepisów od 5.09.2018 r.
Zabezpieczenie roszczeń przez zbierających i przetwarzających odpady
Zbieranie i przetwarzanie odpadów z monitoringiem i zabezpieczeniem roszczeń
Magazynowanie czy zbieranie odpadów
Magazynowanie odpadów – wymagania prawne
Nowości, Pytania i odpowiedzi | 14 komentarzy »
Tagi: BDO, odpady, zabezpieczenie roszczeń, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie odpadów
Projekt (z 3.12.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
Projekt (z 28.11.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów
Projekt (z 15.01.2019 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
Od 12.02.2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń (Dz. U. poz. 256)
Projekt m.in. zmienia art. 9 i 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
Witam, rozumiem, że zmiana posiadanej decyzji (mamy pozwolenie na wytwarzanie z zezwoleniem na przetwarzanie) w sposób wymieniony w art. 14 ust. 7 ustawy nowelizującej dotyczy dookreślenia w decyzji parametrów magazynowych, a nie ich zmiany, więc kontrola WIOŚ nie będzie miała miejsca, bo nie ma tu zastosowania art. 41a ust. 6 UO2 dotyczący istotnej zmiany zezwolenia.
A co w przypadku, gdy we wniosku o zmianę posiadanego pozwolenia, działając na podstawie art. 155 k.p.a. „przy okazji” będę chciał zmienić inne kwestie? Np. właściwie doprecyzować miejsca magazynowania odpadów? W pozwoleniu które posiadam w punkcie dotyczącym magazynowania odpadów (tych wytwarzanych, związanych z normalną działalnością zakładu, a nie z przetwarzaniem) mam takie miejsca jak pomieszczenie magazynowe oraz wiata magazynowa. Jakiś czas temu pomieszczenie magazynowe zostało rozbudowane i „wchłonęło” wiatę i teraz miejscem magazynowania odpadów wytwarzanych (niezwiązanych z przetwarzaniem) jest tylko i wyłącznie pomieszczenie magazynowe, bo wiaty magazynowej już nie ma… Tak samo chciałbym doprecyzować miejsce i sposób magazynowania odpadów przewidzianych do przetwarzania – do wpisanego kontenera dopisać silos, który w tabeli nie został ujęty, ale w dalszym opisie procesu technologicznego jest już wskazane, że odpad do przetwarzania trafia z kontenera do silosu…
O ile dopisanie nowych kodów w pozwoleniu, bądź zwiększenie ilości wytwarzanych i przetwarzanych odpadów mogą być uznawane za istotną zmianę to czy takie tak naprawdę „kosmetyczne” zmiany również będą uznawane za istotną zmianę?
Marek (5), przy ustalaniu, czy zmiana jest istotna należy kierować się definicją z art. 3 pkt 7 POŚ:
istotna zmiana instalacji – rozumie się przez to taką zmianę sposobu funkcjonowania instalacji lub jej rozbudowę, która może powodować znaczące zwiększenie negatywnego oddziaływania na środowisko;
Jeżeli więc zmiana miejsc magazynowania odpadów nie zwiększy oddziaływania odpadów na środowisko i to znacząco, to moim zdaniem zmiana taka nie jest istotna w rozumieniu POŚ.
Tak, wiem, ale w art. 3 pkt 7 POŚ jest mowa o istotnej zmianie instalacji natomiast w art. 41a ust. 6 UO2 o istotnej zmianie zezwolenia…
Wg mnie nie każda istotna zmiana w zezwoleniu musi się wiązać ze zmianą w instalacji, np. usuniecie kodu odpadu z zezwolenia – zmiana dość istotna, a w instalacji – niekoniecznie, bo nie będzie powodować zwiększenia negatywnego oddziaływania na środowisko itd…
Marek (7), masz rację
Dziękuję.
Czy w związku z tym zmiana decyzji ponad to, co wynika z art. 14 ustawy nowelizującej poprzez takie doprecyzowanie/zmianę zapisów dotyczących miejsc magazynowania odpadów, które ani nie zwiększą oddziaływania odpadów na środowisko, ani tym bardziej znacząco – będzie istotną zmianą zezwolenia?
Marek (9), faktycznie w art. 41a ust. 6 ustawy o odpadach jest mowa o istotnej zmianie zezwolenia, a nie o istotnej zmianie instalacji w rozumieniu POŚ.
Trzeba mieć jednak na uwadze, że chodzi o zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów, które nie zawsze są prowadzone w instalacji. Dlatego może przepis ten tak brzmi.
Wykładnia celowościowa tego przepisu wskazuje, że chodzi o taką zmianę, która powinna być skontrolowana przez WIOŚ (w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska) lub przez komendanta powiatowego PSP (w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, oraz w postanowieniu uzgadniającym te warunki).
Z tego wynika, że pod tym kątem trzeba ocenić, czy zmiana jest istotna.
Przy czym organ wydający zmianę decyzji może mieć inne zdanie, niż wnioskujący.
W przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego, które uwzględniają zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, wnioskujący o zmianę decyzji powinien już określić, czy zmiana jest istotna, bo wówczas ma zastosowanie art. 143 w związku z art. 184 ust. 3 POŚ, a także 50% opłaty rejestracyjnej dla zmiany pozwolenia zintegrowanego (art. 210 ust. 3a POŚ).
Witam ponownie – a czy można wyjść w argumentacji od tego, że zmieniana kwestia (wiata magazynowa zastąpiona pomieszczeniem magazynowym) dotyczy tylko i wyłącznie odpadów wytwarzanych, związanych z normalną działalnością zakładu, a nie z przetwarzaniem (czyli de facto dotyczy pozwolenia a nie zezwolenia, więc nie może być mowy o istotnej zmianie zezwolenia)? Dokładniej planowana zmiana pozwolenia dotyczy zapisów z punktu I pozwolenia, w którym są wskazane odpady przewidziane do wytworzenia i miejsca ich magazynowania. W pozwoleniu mam wyraźnie zaznaczony kolejny punkt (punkt II), w którym określa się wymagania przewidziane dla zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Więc na logikę „istotna zmiana zezwolenia” może dotyczyć tylko zmian pozwolenia w jego części „zezwoleniowej” ? :)
Gdzie można znaleźć Wniosek o zmianę posiadanej decyzji?
1.09.2019 r. wchodzi w życie zmiana wprowadzona przez ustawę, która przesuwa o 6 miesięcy obowiązek złożenia wniosku (pod rygorem wygaśnięcia decyzji) o zmianę decyzji zezwalającej na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Termin ten jest przesunięty z 5.09.2019 r. na 5.03.2020 r.
Do 5 marca 2020 r. trzeba złożyć wniosek o zmianę decyzji, ale może być z brakami formalnymi – patrz objaśnienie prawne Ministra Klimatu