Monitoring wizyjny odpadów
Pytanie: Mam problem z interpretacją przepisów ustawy o odpadach.
Sprawa dotyczy zezwolenia na zbieranie odpadów w firmie. Firma budowlana branży drogowo-sanitarnej w 2016 r. uzyskała zezwolenie na zbieranie odpadów o kodzie 17 01 01 – odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów oraz 17 03 02 – mieszanki bitumiczne inne niż wymienione w 17 03 01. Odpady powstają podczas prac drogowo-budowlanych, skąd własnym transportem przewożone są na utwardzony teren wydzierżawionej działki. W dalszej kolejności odpady te przetwarzane są przy użyciu kruszarek, gdyż stanowią cenny surowiec wtórny – kruszywo budowlane wykorzystywane podczas budowy dróg na podsypkę. Czy odpady o podanych powyżej kodach można zakwalifikować do odpadów niepalnych według załącznika nr 2a do ustawy śmieciowej i w związku z tym skorzystać ze zwolnienia zapisu obrazu wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania oraz z zabezpieczenia roszczeń. [O.]
Odpowiedź: Dla odpadów niepalnych nie jest wymagany operat ppoż., ale wg mnie nie można jednoznacznie uznać ww. odpadów za niepalne – zwłaszcza tych bitumicznych (17 03 02).
Natomiast w przypadku wymaganego zezwolenia na zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów:
– monitoring wizyjny wg art. 25 ustawy o odpadach wymagany jest dla wszystkich magazynowanych odpadów, oprócz wymienionych w ust. 6j (popiołów, żużli, gipsów, fosfogipsów i wydobytej w trakcie robót budowlanych niezanieczyszczonej gleby lub ziemi), a dla odpadów palnych wymienionych w ust. 6f (nie widzę tam tych betonowych i bitumicznych z remontów) jest dodatkowy wymóg, aby obraz z monitoringu był przekazywany on-line do WIOŚ; monitoring prowadzić zgodnie z rozporządzeniem [2];
– zabezpieczenie roszczeń wymagane jest dla wszystkich magazynowanych odpadów, a także dla wykorzystywanych do wypełniania terenu niekorzystnie przekształconego, oprócz odpadów obojętnych oraz popiołów, żużli i gipsów oraz wydobytej w trakcie robót budowlanych niezanieczyszczonej gleby lub ziemi (art. 48a).
Wymienione w pytaniu odpady betonowe i bitumiczne z remontów moim zdaniem wymagają:
– operatu ppoż., oprócz tych zakwalifikowanych do niepalnych;
– monitoringu wizyjnego, ale nie wymagają monitoringu on-line do WIOŚ;
– zabezpieczenia roszczeń, oprócz tych zakwalifikowanych do obojętnych na podstawie załącznika nr 1 i 2 do rozporządzenia [3].
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, z późn. zm.)
[2] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów (Dz. U. poz. 1755) – obowiązuje od 17.12.2019 r.
[3] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczania odpadów do składowania na składowiskach (Dz. U. poz. 1277)
Tematy powiązane
Monitoring wizyjny odpadów i zabezpieczenie roszczeń
Zbieranie i przetwarzanie odpadów z monitoringiem i zabezpieczeniem roszczeń
Nowości, Pytania i odpowiedzi | 7 komentarzy »
Tagi: BDO, magazynowanie, monitoring, odpady, składowanie
Z monitoringu wizyjnego są też wyłączone odpady wytworzone przez ich wytwórcę i wstępnie magazynowane zgodnie z art. 25 ust. 6a
Wg mnie dla wykorzystywanych do wypełniania terenu niekorzystnie przekształconego jeśli nie są magazynowane nie wymagają monitoringu wizyjnego.
Przepis art. 25 ust. 6 a mówi wyraźnie o magazynowaniu odpadów.
Agnieszka (2), nie jest wymagany monitoring wizyjny miejsca wypełniania odpadami terenu niekorzystnie przekształconego, ale wymagane jest zabezpieczenie roszczeń.
a co z przedsiębiorcami którzy posiadają monitoring co najmniej od lutego 2019 r., który spełnia wymogi ustawy z art. 25, co więcej po wydaniu rozporządzenia okazuje się, że zainstalowane kamery spełniają wymogi rozporządzenia dot. rodzajów zapisów itp., poza § 3 rozporządzenia tj. Parametry urządzeń technicznych systemu kontroli spełniają co najmniej wymagania normy PN-EN 62676-4: 2015-06 Systemy dozoru wizyjnego stosowane w zabezpieczeniach – Część 4: Wytyczne stosowania lub normy, którą przedmiotowa norma zostanie zastąpiona.
Czy to oznacza, że trzeba wymienić cały monitoring i dostosować do zapisów rozporządzenia – dodam, że przedsiębiorca posiada zezwolenie na zbieranie odpadów i zbiera wyłącznie odpady niepalne. Jak do tego się mają wcześniejsze zapewnienia MS, że takiego obowiązku nie będzie?
Czy potwierdza Pani stanowisko, że po zmianie przepisów (6.09.2019 r.) nie ma obowiązku prowadzenia monitoringu wizyjnego dla odpadów wytwarzanych po procesach przetwarzania.
Czy urząd może żądać dla popiołów którymi wypełnianiy jest teren niekorzystne przekształcony badań potwierdzających że odpad ten spełnia warunki bycia odpadem obojętnym?
wysypiska nadal płoną, ciekawy jestem ilu pażarom do dnia 12,12,2019 r., zapobiegło ministerstwo środowiska od dnia wejścia w życie ustawy inwigilacyjnej ? czy są prowadzone jakieś statystyki ? bo nie widzę żadnej poprawy w zapobieganiu podpaleń wysypisk smieci , wysypisk i skupów złomu [ chociaż te ostatnie praktycznie nie płoną }
Według ninie monitoring został wprowadzony na potrzeby PEGAZUSA w celu poszerzenia możliwości infliltracji społeczeństwa,
MŚ powinno publikować takie statystyki, bo nie widzę jakichkolwiek korzyści z wprowadzonej infiltracji w praktycę.