Śmiało! Zadaj pytanie tu:

lub wyślij emaila:
pytanie@eko-akademia.pl
(Odpowiem na wybrane pytania)
Dziękuję, pytanie zostało wysłane.
Postaram się odpowiedzieć możliwie najszybciej.

Wprowadzający produkty w opakowaniach

Pytanie: Czy podmiot, który zamawia urządzenia, części zamienne do istniejących urządzeń w ramach swojej linii produkcyjnej z poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (importuje je dla siebie jako ich użytkownik końcowy), jest traktowany jako wprowadzający produkty w opakowaniach

i z tego tytułu musi mieć wpis w rejestrze, ponosić opłatę rejestrową i roczną, realizować sprawozdawczość i kampanie edukacyjne zgodnie z zapisami Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi?
Czy jeżeli podmiot ten zamawia dla siebie gadżety i materiały promocyjne (w opakowaniach) z swoim logo i  u producenta lub pośrednika na terenie kraju, a następnie rozdaje te materiały w ramach promocji swojej firmy, jest traktowany jako wprowadzający produkty w opakowaniach zgodnie z zapisami Ustawy  o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi?

Odpowiedź: Tak. W obu przypadkach podmiot podlega tej ustawie (UGOPAK) jako „wprowadzający produkty w opakowaniach”, bo wg art. 8 pkt 23 lit. a i art. 24 lit. b i d UGOPAK:

23) wprowadzającym produkty w opakowaniach – rozumie się przez to przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:
a) wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej, lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy;

24) wprowadzeniu do obrotu – rozumie się przez to odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie … produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji; za wprowadzenie do obrotu uważa się także:

b) import produktów w opakowaniach,

d) wewnątrzwspólnotowe nabycie produktów w opakowaniach
– dokonywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej.

Z tego tytułu, podmiot jako „wprowadzający produkty w opakowaniach” jest obowiązany m.in.:

  • złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO (art. 50 ust. 1 pkt 6 lit. f UO2)
  • uzyskać wpis do rejestru BDO przed rozpoczęciem działalności związanej z wprowadzaniem produktów w opakowaniach (art. 50 ust. 2 i 3 UO2)
  • ponosić opłatę rejestrową i roczną za wpis do rejestru BDO (art 57 ust. 1 pkt 5 i ust. 3 UO2)
  • umieszczać numer rejestrowy BDO na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością związaną z wprowadzaniem produktów w opakowaniach (art. 63 UO2)
  • sporządzać do 15 marca za poprzedni rok sprawozdanie za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO (art. 73 ust. 1 pkt 2, art. 76 ust. 1 i 2 UO2)
  • prowadzić publiczne kampanie edukacyjne (art. 19 UGOPAK)
  • osiągnąć wymagany poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych (art. 17 ust. 1 UGOPAK)
  • wnieść opłatę produktową w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu (art. 34 ust. 2 UGOPAK)

UWAGA.

Jeżeli podmiot złożył wniosek o wpis do rejestru BDO, a jeszcze nie uzyskał numeru BDO, to do końca 2020 r. może prowadzić działalność bez groźby administracyjnej kary od 5000 zł do 1 mln zł.

Za 2019 r. sprawozdanie przez BDO podmiot musi wprowadzić do 11.09.2020 r (zamiast do 15 marca).

Wynika to z przepisów przejściowych art. 236b ust. 3 i art. 237ea ust. 1 UO2:

Art. 236b.
3. W terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. do podmiotów, o których mowa w art. 50 ust. 1, które złożyły wniosek o wpis do rejestru, nie stosuje się przepisów art. 50 ust. 2 i 3 oraz art. 194 ust. 1 pkt 5.

Art. 237ea. 1. Podmioty obowiązane do sporządzenia za rok 2019 sprawozdań, o których mowa w art. 73 i art. 74a, składają je w terminie do dnia 11 września 2020 r.

PODSTAWA PRAWNA

[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, z późn. zm.)
[2] Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (UGOPAK) (Dz. U. z 2019 r. poz. 542, z późn. zm.)

TEMATY POWIĄZANE

Rejestr w BDO na wniosek
Rejestr w BDO z urzędu
Rejestr w ramach BDO
Interpretacje dotyczące rejestru BDO – lepiej późno niż wcale
Milionowe kary za brak wpisu do rejestru BDO?

Joanna Wilczyńska (11.06.2020)
Temat dnia | 6 komentarzy »
Tagi: , , , , ,


komentarzy 6

“Wprowadzający produkty w opakowaniach”
  1. 1 Pawel napisał(a) 07:40, 16.06.2020:

    Czy opłata produktowa i obowiązek rejestracji w BDO będzie też dotyczyć organizacji pozarządowych czy urzędów administracji. Powyższe podmioty często rozdają różne gadżety w własnych firmowych opakowaniach. Często też mają w swojej działalności zarejestrowaną działalność gospodarczą, chociaż najczęściej w zupełnie innych zakresach niż rozdawane gadżety.

  2. 2 Joanna Wilczyńska napisał(a) 16:43, 21.06.2020:

    Paweł (1), tylko prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania po raz pierwszy do obrotu produktów w opakowaniach, w tym bezpłatnych gadżetów z własnym logo, obowiązany jest m.in.:
    – wpisać się na wniosek do rejestru BDO w dziale VI tabela 4 jako „wprowadzający produkty w opakowaniach,
    – osiągnąć wymagany poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych albo wnieść opłatę produktową.
    Tak więc nie dotyczy to organizacji pozarządowych czy urzędów administracji, które rozdają różne gadżety we własnych „firmowych” opakowaniach pod warunkiem, że nie są one związane z ewentualną zarejestrowaną działalnością gospodarczą takiego podmiotu.

  3. 3 Tomasz napisał(a) 13:12, 13.08.2020:

    Witam. Prowadzę małą firmę (kilkanaście osób) i produkujemy meble. 95% produkcji trafia na eksport do krajów UE. Zamawiającym jest albo podmiot zagraniczny, albo polski, który zleca nam produkcję, odkupuje od nas i wysyła za granicę. By wysłać towar kupujemy tekturę i składamy ją do odpowiednich rozmiarów, opakowania owijamy strechem. Następnie wysyłamy ją od zamawiającego z Europy Zach. lub polskiego zleceniodawcy, który przesyła za granicę. Na opakowaniach i produktach nie ma naszego znaku firmowego, a towar trafia poza Polskę. Pozostałe 5% sprzedaży to sprzedaż krajowa – klienci indywidualni. Jest to sprzedaż marginalna, waga zakupionej tektury do mebli indywidualnych to mniej niż 200 kg/rok. Czy w związku z powyższym jesteśmy zobligowani do wpisania się do działu VI BDO i jakie jeszcze czynności powinniśmy dokonać w temacie obrotu produktów w opakowaniach? Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

  4. 4 natalia napisał(a) 13:21, 25.02.2021:

    Dzeń dobry, czy jeżeli sprowadzam suplementy diety w opakowaniu zbiorczym 20 kg i są one konfekcjonowane do małych opakowań a następnie wysyłane do klientów to czy rozlczam się z opakowań zbiorczych w BDO (10 kg foli + kartony) czy to, że np. 200 kg wyszło mi 600 małych pojedynczych opakowań plastikowych(opakowania HDPE kupowane są w Polsce bo tutaj odbywa sie konfekcja)
    Druga kwesta to kupujemy w UE juz gotowy wytworzony dla nas produkt z nasza etykietą to tez muszę liczyc każde pojedyncze opakowanie ile waży netto czy np. danego dnia przyszło mi 6 kartonów produktu a w nim było 3m papieru pakownego.

  5. 5 Beata napisał(a) 20:46, 24.09.2021:

    Czy jeśli chcę prowadzić szmateks online, i wysyłam wyłącznie w kartonach które mam z odzysku po przesyłkach które do mnie dotarły, to też muszę?

  6. 6 Patrycja napisał(a) 22:45, 12.02.2024:

    Dzień dobry, mam pytanie w zakresie udostępniania gadżetów firmowych:
    1) czy firma, która kupuje w polskiej hurtowni np. kawę, herbatę oraz torby papierowe, następnie robi z nich prezenty dla kontrahentów podlega pod wpis w BDO? Czy tutaj mówimy o „wprowadzania po raz pierwszy do obrotu produktów w opakowaniach” skoro były one już w sprzedaży hurtowni?
    2) taka sama sytuacja, ale torby są produkowane na zamówienie z logo firmy zamawiającej – czy to będzie obowiązek wprowadzającego produkty w opakowaniach?
    Z góry dziękuję za pomoc


Skomentuj...