Gromadzenie śmieci na posesji
Pytanie: Na terenie prywatnej nieruchomości od kilku lat sukcesywnie gromadzą się smieci. Właściciel nieruchomości będący jednocześnie posiadaczem odpadów, nie ma zadnego zezwolenia na gospodarowanie odpadami. Ilość i rodzaj odpadów nie daje tez podstaw do uznania, ze mogą być wykorzystywane na własne potrzeby. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego teren, na którym znajduje się owa nieruchomość przeznaczony jest wyłącznie pod budownictwo mieszkalne. Do gminy wplynely liczne skargi i wnioski o usuniecie odpadów. Kto zobowiązany jest do rozwiązania problemu składowania odpadów i w jaki sposób? Jak przeciwdziałać pogarszaniu stanu środowiska bez dodatkowych kosztów? [I.K.]
Odpowiedź: Jeżeli Gmina wie o bezprawnym magazynowaniu odpadów, to z urzędu powinna być wydana decyzja nakazująca ich usunięcie na podstawie art. 34 UO:
Art. 34. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania, wskazując sposób wykonania tej decyzji.
lub art. 363 POŚ:
Art. 363. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać osobie fizycznej, której działalność negatywnie oddziałuje na środowisko, wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko.
Trzeba przy tym mieć na uwadze to, że (poza pewnymi wyjątkami) odpady można magazynować maksymalnie 1 rok, jeżeli mają być przekazane na składowisko, a w pozostałych przypadkach – 3 lata. Te dopuszczalne okresy magazynowania odpadów liczone są łącznie dla wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów.
Ponadto na zbieranie odpadów wymagane jest zezwolenie, a jedynie wg art. 28 ust. 9 UO:
Uzyskanie zezwolenia nie dotyczy wytwórcy odpadów, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia.
W decyzji o zezwoleniu na zbieranie odpadów określone byłyby miejsca magazynowania zbieranych odpadów. Brak takiej decyzji skutkuje podwyższoną opłatą za korzystanie ze środowiska i koniecznością złożenia wykazu opłatowego do marszałka województwa i gminy (do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta), bo wg art. 293 POŚ:
Art. 293. 1. Za składowanie odpadów bez uzyskania decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska odpadów podmiot korzystający ze środowiska ponosi, z zastrzeżeniem ust. 3–5, opłaty podwyższone w wysokości 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania.
2. Magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania traktuje się jako składowanie odpadów bez wymaganej decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 0,7 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą tonę odpadów i za każdą dobę składowania.
Zbierający odpady powinien też prowadzić ich ewidencję (KEO, KPO) oraz przekazywać roczne zbiorcze zestawienie danych marszałkowi tego województwa, w którym jest lokalizacja nieruchomości, na której ma miejsce zbierania w tym magazynowania odpadów.
W opisanym przypadku możliwe są więc sankcje:
- wymierzone przez WIOŚ na podstawie:
– art. 76b UO:
Kto, będąc obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów, o której mowa w art. 36 ust. 1, nie wykonuje tego obowiązku albo wykonuje go niezgodnie ze stanem rzeczywistym
podlega karze grzywny
– art. 79b ust. 2 pkt 5 UO:
2. Jeżeli posiadacz odpadów lub transportujący odpady:
5) prowadzi działalność w zakresie zbierania (…) odpadów bez wymaganego zezwolenia (…)
podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł
- wymierzone przez marszałka województwa na podstawie:
– art. 79c ust. 3 UO:
3. Jeżeli posiadacz odpadów, wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 37 ust. 3, nie przekazuje zbiorczego zestawienia danych
podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł
– art. 288 ust. 1 pkt 1 POŚ:
Art. 288. 1. Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska:
1) nie przedłożył wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, wykazu, o którym mowa w art. 286 ust. 2 – marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (UO) – Dz. U. Nr 185/2010 r., poz. 1243, ze zm. – art. 28, 34, 63, 76b, 79b, 79c
[2] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (POŚ) – Dz. U. Nr 25/2008 r., poz. 150, ze zm. – 286, 288, 293, 363
Tematy powiązane
Magazynowanie odpadów – wymagania prawne
Od 2011 r. nowe wzory ewidencji odpadów
GIOŚ 2009.11.19 – Organy właściwe w sprawie skarg i interwencji
Pytania i odpowiedzi | 4 komentarze »
Tagi: gromadzenie, magazynowanie, odpady, zezwolenie
Ale przecież sprawa tyczy się osoby fizycznej? Więc ma zastosowania uzyskanie zezwolenia na zbieranie? dla osoby fizycznej?
Niestety, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej też musi mieć zezwolenie na zbieranie odpadów.
Ustawa o odpadach dotyczy też takich osób, a jeżeli jakiś przepis ich nie dotyczy, to jest to wyraźnie zaznaczone – patrz art. 13.2.2 (kompostowanie odpadów na własne potrzeby), 17.5 (wytwarzanie odpadów), 36.3 (ewidencja odpadów) UO.
Podobne przepisy są w nowej ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
Przy obecnych regułach sortowania i obostrzeniach znacząco rośnie koszt odbioru, przetwarzania i składowania odpadów. Nie zdziwię się jeśli większość zacznie lądować w lesie lub w porzuconych kontenerach. Już teraz bywa taniej wypchać naczepę śmieciami i zostawić ją byle gdzie niż oddawać legalnie na wysypisko. Na wsiach wrócą głębokie doły za stodołą, w których zakopuje się niewygodne odpady.