Od 25 lutego 2022 r. sprawozdania PRTR i dane o zakładzie na nowych formularzach
Weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 lutego 2022 r. w sprawie danych objętych Krajowym Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.
W nowym rozporządzeniu [1] określono (nieco inaczej niż w poprzednim rozporządzeniu):
- w załączniku nr 1 – wzór sprawozdania tzw. PRTR
- w załączniku nr 2 – szczegółowy zakres danych niezbędnych do identyfikacji zakładu
- w § 4 – warunki techniczne, formę, tryb oraz sposób przekazywania sprawozdania i danych niezbędnych do identyfikacji zakładu.
Dla przypomnienia: prowadzący instalację obejmującą co najmniej jeden z rodzajów działalności określonych w załączniku I do rozporządzenia 166/2006 [2], który prowadzi tę instalację (tzw. PRTR) z przekroczeniem progów wydajności określonych w tym załączniku, obowiązany jest przekazać WIOŚ:
- sprawozdanie tzw. PRTR (pierwszy raz było za 2007 r.), ale tylko w przypadku przekroczenia w poprzednim roku progów uwolnień lub transferów określonych w art. 5 lub w załączniku I do rozporządzenia 166/2006 [2]
- dane niezbędne do identyfikacji zakładu, na terenie którego jest prowadzona instalacja PRTR, ale tylko jednorazowo.
Nadal roczne sprawozdanie PRTR należy wprowadzić do Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń przez stronę internetową www.gios.gov.pl/prtr/ w terminie do 31 marca, co wynika z art. 236b ust. 1 POŚ. Podpisane sprawozdanie trzeba przekazać do WIOŚ w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Obecnie w sprawozdaniu obowiązkowo trzeba podać wielkość produkcji (a nie dobrowolnie jak było dotychczas) oraz liczbę godzin pracy w roku. Można też podać liczbę pracowników. Informacje te nie będą publicznie udostępniane.
Wcześniej jednak trzeba dokonać jednorazowej rejestracji zakładu w ww. Krajowym Rejestrze, co jest jednoznaczne z założeniem konta w rejestrze oraz uzyskaniem dostępu do konta (z wykorzystaniem loginu i hasła). W nowym rozporządzeniu [1] jednoznacznie określono, że konto tworzone jest dla zakładu. W przypadku więc zmiany prowadzącego instalację konto pozostaje, ale prowadzący musi uzyskać za pośrednictwem WIOŚ dostęp do konta przez zmianę hasła do konta.
Również przez WIOŚ uzyska się dostęp do konta w przypadku utraty dostępu. Do WIOŚ też trzeba przekazać informację w przypadku zakończenia działalności lub zmiany parametrów instalacji powodujących, że nie ma już obowiązku sprawozdania PRTR dla tej instalacji.
Natomiast obecnie wszelkie zmiany danych w rejestrze niezbędnych do identyfikacji zakładu podmiot wprowadza samodzielnie przez wypełnienie formularza na stronie internetowej, a WIOŚ je weryfikuje i zatwierdza.
W tym samym terminie co nowe rozporządzenie [1] tj. 25 lutego 2022 r. wchodzą też w życie zmiany art. 236a–236d POŚ dotyczące PRTR, m.in.:
- dodano, że do 31 marca roku następującego po roku, w którym rozpoczęto eksploatację instalacji tzw. PRTR, należy jednorazowo dane niezbędne do identyfikacji zakładu przekazać do WIOŚ (z rozporządzenia [1] wynika, że przez wypełnienie i przesłanie formularza rejestracyjnego zamieszczonego na stronie www.gios.gov.pl/prtr/ )
- dodano, że niezwłocznie należy przekazać do WIOŚ zaistniałe zmiany danych niezbędnych do identyfikacji zakładu
- wprowadzono administracyjną karę pieniężną:
- 5000 zł za nieprzekazanie w wyznaczonym terminie danych niezbędnych do identyfikacji zakładu
- 200 zł za każdy dzień opóźnienia przekazania przez prowadzącego instalację sprawozdania PRTR, nie więcej jednak niż za 365 dni (zamiast kary 50 000 zł)
- od 500 zł do 25 000 zł za złą jakość sprawozdania PRTR (zamiast kary pieniężnej 25 000 zł)
- dodano, że WIOŚ nie wymierza ww. administracyjnych kar pieniężnych, gdy okoliczności sprawy i dowody wskazują, że do naruszenia doszło wskutek zdarzeń lub okoliczności, którym prowadzący instalację nie mógł zapobiec.
Podstawa prawna
[1] Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 lutego 2022 r. w sprawie danych objętych Krajowym Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (Dz. U. poz. 455)
[2] Rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz. U. L 33/2006 r., str. 1, z późn. zm.)
[3] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (POŚ)
Tematy powiązane
Nowości | 10 komentarzy »
Tagi: odpady, powietrze, PRTR, ścieki, sprawozdanie
Projekt (z 1.03.2022 r.) rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie danych objętych Krajowym Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń:
w sprawozdaniu 'Liczba godzin pracy w roku’ nie będzie do podania obowiązkowa, ale dobrowolna.
Podsumowując instalacja ma pozwolenie zintegrowane i miesci sie w PRTR ze względu na próg wydajnosci z zał nr 1. Dotychczas w zaleznosci czy przekraczała próg uwolnień zanieczyszczeń z zał 2 składała bądz nie sprawozdanie PRTR za dany rok. Czy teraz jezeli konta sa pozakladane nalezy jdnorazowo wyslac papierowo dane zakladu z kazdej takiej instalacji oraz roku wysylac sprawozdanie z przekroczenia uwolnien zanieczyszczen (nie ma znaczenia czy sie przekracza progi czy nie)?
Ean (2), teraz będzie podobnie jak dotychczas (doprecyzowałam powyższą treść).
Czyli sprawozdanie PRTR trzeba przekazać do 31 marca tylko wtedy, gdy w poprzednim roku zostały przekroczone progi uwolnień lub transferów.
Dane zakładu przekazuje się jednorazowo.
Wynika to z art. 236b ust. 1 POŚ w brzmieniu obowiązującym od 25.02.2022 r.:
„Prowadzący instalację obejmującą co najmniej jeden z rodzajów działalności określonych w załączniku I do rozporządzenia 166/2006, który prowadzi tę instalację z przekroczeniem progów wydajności określonych w tym załączniku, przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska:
1) sprawozdanie zawierające dane o przekroczeniu wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia 166/2006, oraz transferów odpadów określonych w art. 5 ust. 1 lit. b tego rozporządzenia, z uwzględnieniem wielkości produkcji – w terminie do dnia 31 marca roku następującego po danym roku sprawozdawczym;
2) dane niezbędne do identyfikacji zakładu, na terenie którego jest prowadzona instalacja, obejmujące:
a) dane teleadresowe prowadzącego instalację,
b) dane teleadresowe zakładu,
c) położenie geograficzne zakładu,
d) numer identyfikacyjny działalności gospodarczej,
e) dane dotyczące rodzajów działalności prowadzonych w zakładzie
– w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym rozpoczął eksploatację instalacji, chyba że dane te zostały już wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska przekazane.
Od 16.03.2022 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 11 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych objętych Krajowym Rejestrem Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (Dz. U. poz. 606) – w załączniku nr 1:
– w części III w nagłówku poprawiono błędne słowo 'uwalnianego’ na 'transferowanego’;
– w części V zmieniono na dobrowolne podanie 'Liczba godzin pracy w roku’.
Na portaly był artykuł z 2013 r. odnosnie sprawozdania za 2012 r. Czy interpretacja GIOŚ swiadczaca, ze nie mozna uwzgledniac w sprawozdaniu PRTR odpadów powstałych
WYŁĄCZNIE podczas procesu technologicznego/produkcyjnego, tak więc z wyłączeniem wszelkich odpadów w postaci np. świetlówek, sprzętu komputerowego, czy tez gruzu powstałego w wyniku remontu przeprowadzonego na terenie instalacji obowiazuje w dalszym ciagu, pomimo uplywu lat, czy moze jednak wrocono do starej wykladni. Zawsze informowano nas, że nalezy uwzględniać odpady, substancje wyłącznie powstałe podczas procesu technologicznego/produkcyjnego bo tak mówi definicja instalacji w rozporządzeniu w sprawie PRTR. Na stronie GIOŚ nie widać starej interpretacji w oficjalnych wyjasnieniach. Czy jest jakaś nowa która zmieniła stanowisko z 2013 roku? Podejrzewam, że przez 10 lat dużo się zmieniło i jest ona już nieaktualna jednak czy jest jakaś oficjalna wykładania ?
Are (5), nie znam nowszej innej interpretacji GIOŚ dotyczącej sprawozdania PRTR.
Wg definicji z POŚ przez 'eksploatację’ instalacji rozumie się użytkowanie instalacji oraz utrzymywanie jej w sprawności. Tak więc odpady powstałe w wyniku eksploatacji instalacji, to nie tylko te z samego procesu technologicznego. Trzeba mieć to na uwadze przy wnioskowaniu o pozwolenie na wytwarzanie odpadów w związku z eksploatacją instalacji. Przy tym należy uwzględnić definicję z ustawy o odpadach, że wytwórcą odpadów w przypadku określonych usług jest wykonujący usługą, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.
Natomiast do sprawozdania PRTR należy uwzględnić również te odpady, których 'wytwórcą’ jest usługodawca, a więc szerzej niż w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów, gdyż wg art. 236b ust. 1a POŚ:
’W przypadku zlecania przez prowadzącego instalację, o którym mowa w ust. 1, usług związanych z eksploatacją instalacji innemu podmiotowi, w tym usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu instalacji, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, usługodawca przekazuje prowadzącemu instalację dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.’
W Rrozporządzeniu (WE) NR 166/2006 w Parlamentu Europejskiego w sprawie PRTR instalacja „oznacza stacjonarną jednostkę techniczną, w której prowadzona jest jedna lub więcej rodzajów działalności wymienionych w załączniku I oraz wszelka inna bezpośrednio związana działalność, która ma techniczny związek z działalnością prowadzoną w tym miejscu, a która może mieć wpływ na emisje i zanieczyszczenie;” Stąd mowa o technicznym aspekcie działalności. Również Dyrektywa parlamentu europejskiego i rady 2010/75/ue z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych podaje taką samą definicje instalacji. Definicja w POŚ jest bardziej rozbudowana a przecież sprawozdanie PRTR wynika z Rzoporządzenia 166/2006. Z tego wynikałoby, że należy ujmować tylko odpady transferowane strikte z instalacji i jej technicznej części gdy próg zostanie osiągnięty. Tym bardziej, że definicja Zakładu z rozporządzenia 166/2006 stanowi, że jest to instalacja w rozumieniu tej samej definicji instalacji. Przykład mamy instalacje zgloszona do PRTR, wykonujemy remont dachu azbestowego powyżej 2 ton. Jest to odpad zaewidencjonowany poza instalacją. Patrząc na definicje z PRTR nie pochodzi on z technicznej części instalacji, jest poza instalacją wytwarzany więc nie raportuje się go w sprawozdaniu PRTR? Jak Pani uważa?
Are (7), nie wiem, można to różnie interpretować.
Jako że za 'nierzetelne’ sprawozdanie PRTR może być nałożona przez WIOŚ administracyjna kara pieniężna w wysokości od 500 zł do 25 000 zł, to proponuję uzyskać stanowisko konkretnego WIOŚ w tym temacie.
A ja mam pytanie czy wielkość produkcji w pozycji II.C. Informacje dodatkowe podajemy za cały rok czy za np. jeden miesiąc?
Jarosław (9), podanie wielkości produkcji w sprawozdaniu PRTR (pkt V załącznika nr 1 do rozporządzenia) jest obecnie obowiązkowe. Moim zdaniem podać w tym miejscu produkcję roczną, bo wszystkie podawane dane uwalniania i transferów dotyczą roku. Jednak nie zostało to obecnie doprecyzowane w objaśnieniu (6), gdyż wg wyjaśnień MKiŚ:
’Komisja Europejska nadal prowadzi prace nad ujednoliceniem sposobu podawania danych dotyczących wielkości produkcji, liczby godzin pracy oraz liczby pracowników. Stąd, aby uniknąć konieczności ponownej zmiany przepisów krajowych w krótkim czasie w powyższym zakresie, nie jest wskazane określanie metodyki wyliczania wielkości produkcji na poziomie rozporządzenia. Tego typu informacje zostaną uwzględnione w instrukcji wypełniania sprawozdania, po zakończeniu ww. prac.’