Nowe obowiązki dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
Do 12 maja w Dzienniku Ustaw zostanie ogłoszona ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami.
Ustawa ta wdraża częściowo dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, tzw. SUP (ang. Single Use Plastic).
Nowe obowiązki dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obejmą:
- jednostki handlowe lub gastronomiczne udostępniające kubki/pojemniki lub napoje/żywność w takich opakowaniach
- urządzenia vendingowe pakujące napoje/żywność w kubki/pojemniki
- użytkowników końcowych nabywających kubki/pojemniki lub napoje/żywność w takich opakowaniach
- wprowadzających do obrotu zakazane produkty
- wprowadzających do obrotu dopuszczone produkty
- wprowadzających do obrotu napoje w jednorazowych opakowaniach do 3 litrów
Nowe obowiązki obejmą też:
- wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne
- prowadzących portowe urządzenia do odbioru odpadów ze statków lub do przedsiębiorców prowadzących inne równoważne systemy zbierania,
a także
- producentów sprzedających zawodowo przez internet użytkownikom na terenie UE produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, napełnionych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne.
Temat dnia | 4 komentarze »
Tagi: odpady, plastik, tworzywa
Ustawa została ogłoszona w Dz. U. z 2023 r. poz. 877, wejdzie w życie 24 maja 2023 r. z wyjątkami.
Od 24 maja 2023 r. możesz już złożyć wniosek o rejestr w BDO (albo aktualizację) nowej działalności objętej tym obowiązkiem w związku z wdrożeniem SUP.
Jeżeli wniosek złożysz do 24 sierpnia 2023 r., to możesz prowadzić działalność bez posiadania takiego wpisu do dnia jego uzyskania.
Dzień dobry,
czy produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, będących opakowaniami, dostępne w sklepie spożywczym, w które pakowane są np. sałatki, śledzie podlegają pod ustawę o produktach i które działy należy wypełnić we wniosku o wpis do rejestru BDO?
Dorota (3), tak sałatka i śledzie pakowane w sklepie w jednorazowe pojemniki plastikowe objęte są nowymi przepisami. Sprzedawca powinien wnioskować o wpis do rejestru w BDO w Dziale II tabela 8: 'Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty lub przedsiębiorca pakujący i oferujący napoje lub żywność w takich opakowaniach za pomocą urządzenia vendingowego’.
Przepisy dotyczące nowej opłaty są w art. 3b-3h ustawy i dotyczą kubków i pojemników wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy:
'PRODUKTY JEDNORAZOWEGO UŻYTKU Z TWORZYW SZTUCZNYCH PODLEGAJĄCE ZMNIEJSZANIU STOSOWANIA
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania zalicza się:
1) kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;
2) pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
a) przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
b) zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
c) gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.’