Śmiało! Zadaj pytanie tu:


  • (Odpowiem na wybrane pytania)
lub wyślij emaila:
pytanie@eko-akademia.pl
(Odpowiem na wybrane pytania)
Dziękuję, pytanie zostało wysłane.
Postaram się odpowiedzieć możliwie najszybciej.

Dyrektywa wprowadzająca ograniczenia dla produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Została ogłoszona zapowiadana w mediach od jakiegoś czasu dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.

Dyrektywa ta musi być wprowadzona do krajowych przepisów poszczególnych państw UE do 3 lipca 2021 r., z tym że w załączniku do dyrektywy wymienione są produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęte jej poszczególnymi przepisami:

CZĘŚĆ A – (art. 4) zmniejszenie stosowania:

1)

Kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;

2)

pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która:

a)

jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,

b)

jest zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika, oraz

c)

jest gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie,

w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

CZĘŚĆ B – (art. 5) zakaz wprowadzania do obrotu (od 3.07.2021 r.):

1)

Patyczki higieniczne, z wyjątkiem patyczków objętych zakresem stosowania dyrektywy Rady 90/385/EWG lub dyrektywy Rady 93/42/EWG;

2)

sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki);

3)

talerze;

4)

słomki, z wyjątkiem słomek objętych zakresem stosowania dyrektywy 90/385/EWG lub dyrektywy 93/42/EWG;

5)

mieszadełka do napojów;

6)

patyczki mocowane do balonów i służące do tego, by balony się na nich opierały, w tym mechanizmy tych patyczków, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów;

7)

pojemniki na żywność wykonane z polistyrenu ekspandowanego, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która:

a)

jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,

b)

jest zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika, oraz

c)

jest gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie,

w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;

8)

wykonane z polistyrenu ekspandowanego pojemniki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka;

9)

wykonane z polistyrenu ekspandowanego kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka.

CZĘŚĆ C – (art.  6 ust. 1–4) wymogi dotyczące produktu (art. 6 ust. 1 od 3.07.2024 r.): 

Pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, tj. pojemniki stosowane do przechowywania napojów, takie jak butelki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, oraz wielomateriałowe opakowania na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, ale nie:

a)

szklane lub metalowe pojemniki na napoje, których zakrętki i wieczka wykonane są z tworzyw sztucznych;

b)

pojemniki na napoje przeznaczone i wykorzystywane do mającej płynną postać żywności specjalnego przeznaczenia medycznego zgodnie z definicją w art. 2 lit. g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013.

CZĘŚĆ D – (art. 7)  wymogi dotyczące oznakowania (od 3.07.2021 r.):

1)

Podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów;

2)

chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego;

3)

wyroby tytoniowe z filtrami i filtry sprzedawane do używania z wyrobami tytoniowymi;

4)

kubki na napoje.

CZĘŚĆ E – rozszerzona odpowiedzialność producenta:

I (art. 8 ust. 2) (do 31.12.2024 r.):

1)

Pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która:

a)

jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,

b)

jest zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika, oraz

c)

jest gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie,

w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;

2)

paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki;

3)

pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, tj. pojemniki stosowane do przechowywania napojów, takie jak butelki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, oraz wielomateriałowe opakowania na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, ale nie szklane lub metalowe pojemniki na napoje, których zakrętki i wieczka wykonane są z tworzyw sztucznych;

4)

kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;

5)

lekkie plastikowe torby na zakupy zgodnie z definicją w art. 3 pkt 1c dyrektywy 94/62/WE.

II (art. 8 ust. 3) (do 31.12.2024 r.):

1)

Chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i uprzednio nawilżone chusteczki do użytku domowego;

2)

balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów.

III (art. 8 ust. 3) (do 5.01.2023 r.):

Wyroby tytoniowe z filtrami i filtry sprzedawane do używania z wyrobami tytoniowymi.

CZĘŚĆ F – (art. 9) selektywna zbiórka i (art. 6 ust. 5) wymogi dotyczące produktu:

Butelki na napoje o pojemności do trzech litrów, w tym ich zakrętki i wieczka, ale nie:

a)

szklane lub metalowe butelki na napoje, których zakrętki i wieczka wykonane są z tworzyw sztucznych,

b)

butelki na napoje przeznaczone i wykorzystywane do mającej płynną postać żywności specjalnego przeznaczenia medycznego zgodnie z definicją w art. 2 lit. g rozporządzenia (UE) nr 609/2013.

CZĘŚĆ G – (art. 10) upowszechnianie wiedzy:

1)

Pojemniki na żywność, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która:

a)

jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,

b)

jest zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika, oraz

c)

jest gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie,

w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;

2)

paczki i owijki wykonane z elastycznych materiałów zawierające żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki;

3)

pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, tj. pojemniki stosowane do przechowywania napojów, takie jak butelki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, oraz wielomateriałowe opakowania na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, ale nie szklane lub metalowe pojemniki na napoje, których zakrętki i wieczka wykonane są z tworzyw sztucznych;

4)

kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka;

5)

wyroby tytoniowe z filtrami i filtry sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi;

6)

chusteczki nawilżane, tj. uprzednio nawilżone chusteczki przeznaczone do higieny osobistej i przednio nawilżone chusteczki do użytku domowego;

7)

balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów;

8)

lekkie plastikowe torby na zakupy zgodnie z definicją w art. 3 pkt 1c dyrektywy 94/62/WE;

9)

podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów.

 

Joanna Wilczyńska (20.06.2019)
Temat dnia | 3 komentarze »
Tagi: , , , ,


komentarze 3

“Dyrektywa wprowadzająca ograniczenia dla produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych”
  1. Avatar
    1 bk napisał(a) 07:19, 24.06.2019:

    Zmniejszenie, ograniczenia – to nie to samo? Co to znaczy dla nas-szaraków?

  2. Joanna Wilczyńska
    2 Joanna Wilczyńska napisał(a) 13:26, 24.06.2019:

    bk (1) – to ograniczenie z art. 5 dyrektywy to zakaz wprowadzania do obrotu, więc zmieniłam w treści, aby było jaśniej

  3. Avatar
    3 bk napisał(a) 06:56, 25.06.2019:

    A! Teraz jest jasne. Dzięki. Rozróżnienie między “zmniejszenie” a “zakaz” jest dla mnie bardziej zrozumiałe.


Skomentuj...