Nie zabijać przedsiębiorczości
Pytanie: Mam wątpliwości czy do wniosku o nową decyzję -Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz z przetwarzaniem odpadów należy dołączyć Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku gdy wnioskodawca posiadał Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz z zezwoleniem na przetwarzanie odpadów i nie przeprowadził nowej inwestycji. Wystąpił o nowe pozwolenie zgodnie z nową ustawą o odpadach. Jest to zakład produkcyjny i do produkcji wykorzystuje popioły lotne. [K.G.]
Odpowiedź: Moim zdaniem nie jest wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DOŚU) w przypadku kontynuacji działalności w niezmienionym zakresie w zakresie przetwarzania odpadów.
Żądanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do każdego wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów to utrudnianie przedsiębiorcom działalności w kraju, bo w innych państwach UE nie tak jest interpretowana dyrektywa 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.
W tym temacie nie zgadzam się z wyrokiem NSA (wyroki sądów w Polsce nie są wydawane w trybie prejudycjalnym, a więc nie ma obowiązku ich stosowania w podobnej sprawie).
Natomiast zgadzam się ze stanowiskiem MŚ:
Wnioskodawca nie jest zobowiązany do każdorazowego uzyskiwania nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Zagadnienie to porusza interpelacja poselska nr 23652 z 8.01.2014 r. w sprawie stosowania wymogu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez organy administracyjne od przedsiębiorców, chcących kontynuować dotychczasową działalność na podstawie nowej ustawy o odpadach.
Udzielona odpowiedź MŚ na tę interpelację podtrzymuje wcześniejsze stanowisko MŚ, które jest odmienne od ostatecznego wyroku NSA:
Tym samym w sytuacji, gdy posiadacz odpadów występuje jedynie z wnioskiem o uzyskanie kolejnego zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, które nie wiąże się z ingerencją w istniejące przedsięwzięcie czy też z realizacją nowego przedsięwzięcia, nie jest wymagane przedłożenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W celu usunięcia obecnych wątpliwości interpretacyjnych projektowana jest zmiana ustawy [1], która przewiduje dodanie definicji:
13a) planowanym przedsięwzięciu – rozumie się przez to przedsięwzięcie nieistniejące fizycznie, w zakresie, w jakim nie zostało zrealizowane, a w przypadku eksploatacji złoża kopaliny, do czasu wyczerpania złoża. Nie stanowi planowanego przedsięwzięcia przedłużenie jego eksploatacji
W uzasadnieniu do tego projektu czytamy:
W art. 3 ust. 1 po pkt 13 proponuje się dodanie pkt 13a, który będzie zawierał definicję „planowanego przedsięwzięcia”. Przedłużenie czasu trwania eksploatacji jako takie nie powinno generować obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zmiana ma na celu uregulowanie kwestii wymagalności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed uzyskiwaniem drugiego lub kolejnego zezwolenia dla przedsięwzięcia — przedłużenia jego eksploatacji. Projektowany przepis znajdzie zastosowanie, jeżeli przedsięwzięcie nie będzie ulegało zmianie, a inwestor będzie ubiegał się o zezwolenie przedłużające okres jego eksploatacji. W konsekwencji do takiego przedsięwzięcia nie będzie miał zastosowania art. 59 ust. 1 ustawy ooś , który używa pojęcia „planowane”. Odrębnie traktuje się przedsięwzięcia polegające na eksploatacji złoża kopaliny, ponieważ ze swej istoty pozostają one do czasu wyczerpania z łoża w fazie realizacji, a nie eksploatacji, która następuje po fazie realizacji. Dlatego można mówić o przedsięwzięciu nieistniejącym fizycznie w zakresie, w jakim nie zostało zrealizowane, tylko w stosunku do innych niż wydobywanie kopaliny przedsięwzięć, które charakteryzują się fazą realizacji przedsięwzięcia. W związku z powyższym proponuje się, aby pojęciem „planowane” określić przedsięwzięcia polegające na wydobywaniu kopaliny, do czasu jej wyczerpania.
Uwaga. Przy kwalifikacji przedsięwzięć można skorzystać z: „Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko – przewodnik po rozporządzeniu Rady Ministrów” Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, 2011 + Suplement 2014
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (UOOŚ) – Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, ze zm.
[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – Dz. U. Nr 213/2010 r., poz. 1397. ze zm.
[3] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) – Dz. U. z 2013 r. poz. 21, ze zm.
Tematy powiązane
Odpady – decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach do zezwolenia
Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów
Decyzja środowiskowa
Zmiana istotna czy nie
Pytania i odpowiedzi | 2 komentarze »
Tagi: decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja środowiskowa, DOŚU, przetwarzanie, zezwolenie
Nasza praktyka wskazuje, że co urząd to inna interpretacja w podobnej sprawie. Jedni nie wymagają nowej decyzji środowiskowej, inni tak (oczywiście RDOŚ nie opiniuje tego, urząd umarza postępowania ale czas leci). Pozdrawiam
GDOŚ też wyraził stanowisko podobne do MŚ, podobne były też wyroki ETS. Niestety, NSA myśli inaczej, polecam lekturę wyroku NSA II OSK 3128/13.