Zbieranie i przetwarzanie odpadów z monitoringiem i zabezpieczeniem roszczeń
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie 14 dni (z pewnymi wyjątkami) od ogłoszenia w Dz. U., ma ograniczyć liczne ostatnio podpalenia i porzucanie odpadów oraz skutki takich działań. Ustawa zmienia wiele przepisów (m.in. zmniejsza z pewnym wyjątkiem dopuszczalny czas magazynowania odpadów z 3 lat do 1 roku) i dodaje nowe, m.in.:
Monitoring – wizyjny system kontroli miejsca magazynowania lub składowania
Zgodnie z art. 25 ust. 6a-6e UO2, zbierający lub przetwarzający odpady, który jest obowiązany do posiadania zezwolenia, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia tej ustawy zmieniającej będzie musiał prowadzić wizyjny system kontroli każdego miejsca magazynowania odpadów lub składowania odpadów przy użyciu urządzeń technicznych zapewniających przez całą dobę zapis obrazu i identyfikację osób przebywających w tym miejscu, przechowywać zapis przez miesiąc i udostępniać organom kontrolnym – zgodnie z rozporządzeniem, które będzie wydane na podstawie art. 25 ust. 8 UO2.
Zabezpieczenie roszczeń
Zgodnie z art. 48a UO2, zbierający lub przetwarzający odpady (oprócz odpadów obojętnych i składowisk), który jest obowiązany do uzyskania zezwolenia, jest obowiązany do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów wykonania zastępczego:
1) decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania,
2) obowiązku usunięcia odpadów i skutków prowadzonej działalności, objętej cofniętym zezwoleniem
– w tym usunięcia odpadów i ich zagospodarowania łącznie z odpadami stanowiącymi pozostałości z akcji gaśniczej lub usunięcia negatywnych skutków w środowisku lub szkód w środowisku w rozumieniu USZ w ramach prowadzonej działalności polegającej na zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów.
Wysokość zabezpieczenia roszczeń oblicza się jako iloczyn największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub miejscu magazynowania odpadów, z uwzględnieniem wymiarów obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, oraz stawki zabezpieczenia roszczeń określonej w rozporządzeniu, które będzie wydane na podstawie art. 48a ust. 22 UO2.
Proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń trzeba podać we wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
W przypadku wszczętych i niezakończonych spraw dotyczących ww. decyzji trzeba będzie w ciągu 6 miesięcy uzupełnić wniosek o proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, a także o inne nowe wymagane dane i załączniki (parametry dotyczące magazynowania odpadów, operat przeciwpożarowy dla odpadów palnych wraz z postanowieniem PSP, zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności, decyzja o wzizt, jeżeli jest wymagana), a w przypadku posiadanych ww. decyzji – trzeba będzie w ciągu 12 miesięcy złożyć wniosek o ich zmianę z tymi danymi i załącznikami, aby decyzje te nie straciły ważności w zakresie zbierania i przetwarzania.
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (UO2) (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.)
[2] Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (USZ) (Dz. U. z 2018 r. poz. 954)
Tematy powiązane
Magazynowanie czy zbieranie odpadów
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach do zezwolenia na zbieranie odpadów
Nowości | 13 komentarzy »
Tagi: BDO, magazynowanie, monitoring, odpady, operat pożarowy, przetwarzanie, składowisko, zabezpieczenie roszczeń, zbieranie, zezwolenie
Projekt do uzgodnień, konsultacji i opiniowania – Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
Dzisiaj w Dz. U. poz. 1592 została ogłoszona ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, a więc wchodzi w życie 5.09.2018 r. (z wyjątkami)
A w jaki sposób będzie realizowane zabezpieczenie roszczeń dla zbierania/przetwarzania odpadów?
Dariusz (3), zabezpieczenie roszczeń przez podmiot zobowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów zostało określone szczegółowo w dodanym art. 48a do ustawy o odpadach przez ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592).
W przypadku wymaganego pozwolenia zintegrowanego zabezpieczenie roszczeń będzie ustanowione w tym pozwoleniu (art. 187 ust. 4a POŚ), a w innych przypadkach – w postanowieniu (art. 48a ust. 7 ustawy o odpadach).
Nowa wersja z 28.11.2018 r. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów
Projekt (z 3.12.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
Projekt (z 28.11.2018 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów
Wg uzasadnienia do projektu rozporządzenia (z 18.01.2019 r.) monitoring wizyjny magazynowanych odpadów wymagających zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie będzie dotyczył podglądu obrazu na żywo wyłącznie odpadów palnych wymienionych w § 3 ust. 1 projektu rozporządzenia, natomiast utrwalony obraz przechowywany na elektronicznym nośniku informacji będzie dotyczył wszystkich rodzajów odpadów.
Projekt (z 15.01.2019 r.) rozporządzenia MŚ w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń
Od 12.02.2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 lutego 2019 r. w sprawie wysokości stawek zabezpieczenia roszczeń (Dz. U. poz. 256)
Dzień dobry,
temat trochę odbiega od wątku, ale dotyczy pozwolenia na przetwarzanie odpadów. Zgodnie z art. 41 ust. 3 pkt 1) d) UO organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg jest marszałek województwa. A co z zezwoleniem na przetwarzanie, np. 60000 Mg odpadów innych niż niebezpieczne (budowlane i remontowe) w ciągu roku ? Kto wtedy wydaje zezwolenie na przetwarzanie marszałek czy starosta ? Dodaję, że w wyniku przetwarzania z pewnością wytworzona zostanie i będzie magazynowana ilość odpadów większa niż 3000 Mg w ciągu roku. Czy wtedy po prostu zezwolenie na przetwarzanie musi zawierać elementy wymagane dla zezwolenia na zbieranie i tym samym organem właściwym będzie marszałek województwa ?
Sebastian (10), przytoczony przepis dotyczący marszałka województwa właściwego do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów > 3000 Mg/rok nie dotyczy przedstawionego przypadku, bo trzeba pamiętać, że nie wymaga zezwolenia na zbieranie odpadów wytwórca odpadów, który wytwarzane przez siebie odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia (art. 45 ust. 1 pkt 10 ustawy o odpadach).
Jak najbardziej się z tym zgadzam. W sposób niepełny sformułowałem pytanie. Nie dodałem istotnej informacji. Jako praktyk wiem, że bardzo często przetwarzający przyjmują odpady, których ostatecznie nie przetwarzają i przekazują po prostu kolejnym posiadaczom. Wynika to z różnych przyczyn: przestoje technologiczne, awarie, brak popytu na wytworzony surowiec, nieodpowiednia jakość odpadu do przetworzenia, itp. W takim przypadku odpad jest przyjmowany i przekazywany pod tym samym kodem bez przetworzenia. Czy zakładając możliwość takiego zdarzenia lepiej wystąpić o zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie, czy wystarczy zezwolenie na przetwarzanie ? Zakładamy oczywiście, że w wyniku takich zdarzeń przyjmiemy i przekażemy więcej niż 3000 Mg. Czy próbować unikać tego typu zdarzeń, posiadając wyłącznie zezwolenie na przetwarzanie, a gdy już takie zdarzenie nastąpi po prostu rozszerzyć zezwolenie o zezwolenie na zbieranie ?
Sebastian (12), w takim przypadku można rozszerzyć zezwolenie na przetwarzanie o warunki za zbieranie odpadów, ale jeżeli zbieranych będzie > 3000 Mg/rok, to trzeba będzie wnioskować do marszałka województwa o łączne zezwolenie albo tylko na zbieranie, a na przetwarzanie pozostawić dotychczasowe.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że wydanie decyzji może nie być szybkie, bo wcześniej przed złożeniem wniosku trzeba przygotować operat ppoż. i uzyskać postanowienie PSP, a za zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia grozi administracyjna kara z art. 194 UO2 od 10 000 zł do 1 000 000 zł.