Czy zgłaszającym do KOBiZE jest dzierżawca czy właściciel?
Pytania:
1) Właściciel wydzierżawił w drodze umowy obiekt typu „serwis samochodowy z lakiernią samochodową”, na którą użytkownik – dzierżawca uzyskał pozwolenie emisyjne. Natomiast kotłownia c.o. oraz zakup paliwa (gaz) na cele grzewcze pozostają w gestii właściciela. Koszt zużywanego paliwa jest refakturowany, podobnie jak za zużywaną wodę, ścieki, energię elektryczną itp. w całości lub w części na dzierżawcę – w zależności od użytkowanych powierzchni lub użytkowania wspólnego co wynika z umowy. Instalacje znajdują się na tym samym zakładzie i adresie. Czy można zgłosić do KOBiZE emisję z lakierni na dzierżawcę, a z kotłowni na właściciela obiektu?
2) Hala magazynowa z częścią biurowo-socjalną oraz kotłownia c.o. jest wydzierżawiona w całości – paliwo zakupuje dzierżawca. Czy emisję do KOBiZE zgłasza dzierżawca w oparciu o umowę?
3) Hala magazynowa z biurem i zapleczem socjalnym zostaje wydzierżawiona w drodze umowy. Obiekt jest wyposażony w kotłownię, do której paliwo kupuje właściciel i w całości refakturuje koszt zużywanego paliwa na dzierżawcę, zgodnie z umową. Czy zgłaszającym do KOBiZE jest dzierżawca?
Jest to najczęstsza konstrukcja umów i eksploatacji kotłowni ze względów utrzymania, eksploatacji, dozoru technicznego oraz podległości kotłów ciśnieniowych pod UDT, który decyzje administracyjne wydaje właścicielom tych instalacji. Faktycznie korzystającym ze środowiska i wprowadzającym w nim zmiany jest kupujący paliwa w drodze refaktury i spalający te paliwa. [H.K.]
Odpowiedź:
Tak, też uważam, że do Krajowej bazy prowadzonej przez KOBiZE raporty o emisji z kotłowni powinien wprowadzić w przypadku 1 – właściciel, a w przypadku 2 i 3 – dzierżawca, ponieważ wg art. 7 ust. 2 USZE:
W przypadku gdy obowiązek sporządzenia i wprowadzenia raportu jest związany z eksploatacją instalacji, podmiotem obowiązanym do sporządzenia i wprowadzenia raportu jest prowadzący instalację.
Natomiast w art. 2 pkt 9, 20, 24, 26, 27 USZE jest odwołanie do definicji zawartych wg art. 3 POŚ, m.in.:
3) eksploatacja instalacji lub urządzenia – to użytkowanie instalacji lub urządzenia oraz utrzymywanie ich w sprawności
6) instalacja – to:
a) stacjonarne urządzenie techniczne,
b) zespół stacjonarnych urządzeń technicznych powiązanych technologicznie, do których tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot i położonych na terenie jednego zakładu,
c) (…)
których eksploatacja może spowodować emisję31) prowadzący instalację – to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją w celu jej eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie
41) tytuł prawny – to prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy
48) zakład – to jedną lub kilka instalacji wraz z terenem, do którego prowadzący instalacje posiada tytuł prawny, oraz znajdującymi się na nim urządzeniami
Zgodnie z powyższymi definicjami:
– kotłownia jest „instalacją”;
– właściciel na postawie prawa własności ma tytuł prawny do instalacji (kotłowni) w ww. przypadku 1, 2 i 3, ale tylko w przypadku 1 ma tytuł prawny do władania instalacją (kotłownią) w celu jej eksploatacji, natomiast w przypadku 2 i 3 przekazał eksploatację instalacji (kotłowni) dzierżawcy;
– dzierżawca ma tytuł prawny do władania instalacją w celu jej eksploatacji na podstawie stosunku zobowiązaniowego wynikającego z umowy dzierżawy, jeżeli przedmiotem tej umowy jest przekazanie instalacji dzierżawcy w celu eksploatacji, a więc dotyczy to kotłowni tylko w przypadku 2 i 3 . Moim zdaniem, ze względu na literę prawa zakup paliwa jest tu sprawą drugorzędną, bo chodzi o tytuł prawny do instalacji a nie do paliwa;
– prowadzącym instalację (kotłownię) jest w przypadku 1 właściciel, a w przypadku 2 i 3 – dzierżawca;
– prowadzący instalację (kotłownię) w związku z emisją substancji do powietrza jest zobowiązany:
- prowadzić ewidencję (jeszcze tylko do końca 2012),
- co pół roku naliczyć i uiścić opłatę za emisję do powietrza (jeżeli opłata na rachunek danego UM za wszystkie emitowane substancje do powietrza przekracza 400 zł/pół roku) i przekazać wykaz opłatowy do marszałka województwa i (jeszcze tylko za lata 2010, 2011 i 2012) do WIOŚ,
- wprowadzić roczny raport (dotyczący emisji z całego zakładu) do Krajowej bazy prowadzonej przez KOBiZE,
- posiadać pozwolenie na emisję substancji do powietrza, jeżeli jest wymagane,
- zgłosić instalację do organu ochrony środowiska, jeżeli wymagane jest zgłoszenie, gdy nie jest wymagane pozwolenie;
– w przypadku 1 są dwa „zakłady”:
- zakład A – „Kotłownia”, wraz z całym terenem (obejmującym też wydzierżawiony teren serwisu z lakiernią), prowadzącym instalację (kotłownia) jest właściciel,
- zakład B – „Serwis samochodowy z lakiernią samochodową”, wraz z dzierżawionym terenem, prowadzącym instalacje (serwis, lakiernia) jest dzierżawca,
– w przypadku 2 i 3 jest jeden „zakład”:
- zakład – „XXXX”, wraz z dzierżawionym terenem, prowadzącym instalację (kotłownia) jest dzierżawca.
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (USZE) – Dz. U. Nr 130/2009 r., poz. 1070, ze zm. – art. 2, 7, 59, 60a, 62
[2] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru formularza raportu oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji – Dz. U. Nr 3/2011 r., poz. 4
[3] Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (POŚ) – Dz. U. Nr 25/2008 r., poz. 150, ze zm. – art. 3, 273, 286, 287, 289
Tematy powiązane
Definicja “instalacji” w przepisach o ochronie środowiska
Definicje “zakładu” w przepisach o ochronie środowiska
“Tytuł prawny” w przepisach o ochronie środowiska
Jakie podmioty muszą dokonać rejestracji w KOBiZE?
Pytania i odpowiedzi | 3 komentarze »
Tagi: baza, dzierżawa, emisja, KOBiZE, kotłownia, krajowa, lakiernia, powietrze, raport, serwis, substancje
Raport do KOBiZE za 2012 r. do końca lutego 2013 r. powinny złożyć wszystkie podmioty eksploatujące “instalację”, a więc posiadające “zakład”.
Na stronie KOBiZE nie ma już formularza dla “małych” podmiotów w formacie Excel.
Od 23.11.2016 r. roczny raport tzw. KOBiZE składa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. poz. 1877).
Teraz w Krajowej bazie jest jedno konto dla danego podmiotu dla wszystkich jego zakładów i dla emisji poza zakładem, z dostępem dla maksymalnie 10 użytkowników tego podmiotu.
Nie wnosi się opłaty za emisję substancji do powietrza jedynie wtedy, gdy jej łączna roczna wysokość wnoszona na rachunek danego urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł, co wynika z art. 289 POŚ.
Od 2017 r. dodano do tego przepisu treść:
W przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł, nie przedkłada się także wykazów i informacji, o których mowa w art. 286 ust. 1 i 1a.