Śmiało! Zadaj pytanie tu:

lub wyślij emaila:
pytanie@eko-akademia.pl
(Odpowiem na wybrane pytania)
Dziękuję, pytanie zostało wysłane.
Postaram się odpowiedzieć możliwie najszybciej.

Nasadzenia w zamian za wycinkę

Pytanie: W związku z tym, iż nie znalazłam przepisów, które stricte odnosiły by się do rodzaju i wielkości drzew jakie powinny być sadzone przy braku konkretnych wytycznych z urzędu mam następujące pytanie:
Firma X otrzymała decyzję odnośnie wycinki drzew (po wcześniejszym złożeniu wniosku o usunięcie drzew) w której umieszczono zapis następującej treści „udzielenie zezwolenia uzależnia się od zastąpienia na swoim terenie, w najbliższym sezonie wegetacyjnym, usuniętych drzew innymi drzewami w liczbie nie mniejszej niż liczba usuniętych drzew” czy w związku z takim zapisem w decyzji firma X jest zobowiązana jakimiś innymi przepisami odnośnie rodzaju, wielkość drzew, w decyzji nie ma nic na ten temat jeżeli tak to jakie są to przepisy?
Czy w związku z powyższym wybór rodzaju, wielkości drzew należy do firmy X?
Przepisy na jakich opiera się w/w decyzja to: Art. 83 ust 1 i 3, art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawa o ochronie przyrody. [B.M.]

Odpowiedź. Zezwolenie na usunięcie drzew wydawane jest na podstawie ustawy o ochronie przyrody (UOP). Ustawa ta nie zobowiązuje do nasadzenia nowego drzewa w przypadku usunięcia istniejącego, ale dopuszcza zawarcie takie zobowiązania w zezwoleniu, z czego urzędnik skorzystał, bo wg art. 83 ust. 3 UOP:

3. Wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, może być uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.

Natomiast z art. 86 UOP:

1. Nie pobiera się opłat za usunięcie drzew: (…)
10) topoli o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości 130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków

wynika, że wydane zezwolenie dotyczy usunięcia topoli i że nie została pobrana opłata za ich usunięcie pod warunkiem, że usunięte topole zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innego gatunku.

Z podanych w pytaniu informacji wynika, że zezwolenie (decyzja) jedynie precyzuje, że nowe drzewa mają być:

– w ilości nie mniejszej niż usunięte,

– posadzone w najbliższym sezonie wegetacyjnym,

– posadzone na swoim terenie (ale nie jest doprecyzowane, czy musi to być ten sam teren, gdzie rosły usuwane drzewa, ale ważne jest, aby firma X była właścicielem tego terenu),

– innymi drzewami (ale tu pewnie chodziło o inny gatunek niż topole, gdyż przywołany jest w decyzji art. 86 ust. 1 pkt 10 UOP).

Nie znam przepisów, które by narzucały dodatkowe wymagania, więc moim zdaniem wybór rodzaju i wielkości drzew należy do firmy X.

Trzeba mieć jednak na uwadze art. 84 ust. 5a UOP:

5a. Jeżeli przesadzone albo posadzone inne drzewa lub krzewy nie zachowały żywotności w okresie do 3 lat od dnia przesadzenia lub posadzenia, posiadacz nieruchomości jest obowiązany niezwłocznie do uiszczenia opłaty za usunięcia drzew.

Podstawa prawna

[1] Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (UOP) – Dz. U. Nr 151/2009 r., poz. 1220, ze zm.

Tematy powiązane

Przesadzenie drzewa
Stawki opłat i kar na rok 2012 – drzewa, krzewy, zieleń

Joanna Wilczyńska (05.08.2012)
Pytania i odpowiedzi | 10 komentarzy »
Tagi: , , ,


komentarzy 10

“Nasadzenia w zamian za wycinkę”
  1. 1 Marta napisał(a) 10:00, 18.07.2013:

    Dzień dobry,

    badając sprawę nasadzeń zastępczych dokopałam sie do artykułu w Przeglądzie Komunalnym (http://www.komunalny.pl/index.php?name=archive&op=show&id=6782), w którym jest taka informacja:
    „Czy organ może narzucić wielkość oraz gatunki drzew sadzonych zastępczo? Tak, a przemawiają za tym trzy zasadnicze argumenty. Po pierwsze, należy wyprowadzić do końca wnioski z tego, że mechanizm nasadzeń zastępczych został w nowej ustawie zasadniczo zmieniony przez przyjęcie, że udane nasadzenia zastępcze zwalniają z opłat. To oznacza, że od organu można i trzeba wymagać takiego sformułowania wniosku, by zapewnić środowisku właściwą rekompensatę, skoro w razie udanego nasadzenia zastępczego pieniądze na fundusz ochronny nie wpłyną. Po drugie, przyjęcie odmiennego rozwiązania oznaczałoby, że wnioskodawca może się zwolnić z poważnego obciążenia finansowego, sadząc „byle co”, a taka konsekwencja jest nie do zaakceptowania. Po trzecie, można posłużyć się jednym z fundamentalnych sposobów rozumowania prawniczego, zwanym z łaciny argumentum a maiore ad minus (wnioskowanie z „większego” na „,mniejsze” – jeżeli wolno „więcej”, to tym samym wolno „mniej”). Mianowicie jeżeli organ może nie wydać zezwolenia warunkowego i wydać zezwolenie „proste”, kiedy w ciągu 14 dni należy wnieść opłatę w całości (to jest to „więcej”), to tym samym może wydać zezwolenie uwarunkowane nowymi nasadzeniami, narzucając wielkość oraz gatunki drzew sadzonych zastępczo (to jest to „mniej”), ponieważ w razie udanego nasadzenia zastępczego opłat nie będzie w ogóle”.
    W takim razie jak to jest z tymi nasadzeniami? Sadzimy „byle co”?

    Pozdrawiam,

  2. 2 Joanna Wilczyńska napisał(a) 10:07, 18.07.2013:

    Projekt: koniec z wysokimi karami za usuwanie drzew

  3. 3 Ropeserwis napisał(a) 14:30, 07.07.2014:

    To chyba prosty i logiczny pomysł aby nakazać sadzenie konkretnej ilości drzew w zamian za ich wycinkę – zawłaszcza tą nielegalną. Pytanie tylko jak to potem weryfikować?

  4. 4 Joanna Wilczyńska napisał(a) 21:42, 30.07.2015:

    Nowe zasady opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów wprowadzone są od 28.08.2015 r. do ustawy o ochronie przyrody przez ustawę – Dz. U. z 2015 r. poz. 1045

  5. 5 Joanna Wilczyńska napisał(a) 18:38, 15.04.2016:

    Jest projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opłat za usunięcie drzew i krzewów, w którym są określone:
    1) stawki dla poszczególnych rodzajów lub gatunków drzew w zależności od obwodu pnia oraz od tempa przyrostu pnia na grubości;
    2) współczynniki różnicujące stawki w zależności od lokalizacji drzewa lub krzewu.

  6. 6 Michał napisał(a) 09:59, 26.07.2016:

    Czy jeśli drzewo ma kilka pni (licząc od poziomu gruntu, to każdy pień traktuje się jako osobne drzewo? (Czy są na to jakieś przepisy.
    Otrzymałem zezwolenie na wycinkę thuji ( żywotnika) z warunkiem nasadzenia co najmniej x pni ( rownej- licznie pni thujii) z parametrami drzew: Y cm obwodu mierzonej w Z odległości od poziomu gruntu.
    Zastanawiam się czy jest sens się odwoływać?

    Czas na odwołanie już minął.

  7. 7 Joanna Wilczyńska napisał(a) 15:02, 26.07.2016:

    Michał, nie możesz się już odwołać od decyzji, jeżeli czas na odwołanie minął.
    Ustawa mówi, co w przypadku kilka pni – czytaj na blogu: „Obwód drzewa z kilkoma pniami”

  8. 8 Joanna Wilczyńska napisał(a) 19:21, 03.09.2016:

    Od 29.08.2016 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. poz. 1354), w którym są określone:
    1) stawki dla poszczególnych rodzajów lub gatunków drzew w zależności od obwodu pnia (na wysokości 130 cm) oraz od tempa przyrostu pnia na grubość (szybko, umiarkowanie, wolno, bardzo wolno rosnące);
    2) współczynniki różnicujące stawki w zależności od lokalizacji drzewa lub krzewu.

  9. 9 Joanna Wilczynska napisał(a) 23:00, 02.01.2017:

    Powyższe stawki i współczynniki lokalizacji już nie obowiązują, bo od 2017 r. obowiązują nowe zasady dotyczące zezwoleń, opłat i kar w zakresie usuwania drzew i krzewów wprowadzone przez ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach – Dz. U. poz. 2249

  10. 10 Julia napisał(a) 22:31, 15.03.2017:

    Sąsiad ma na swojej posesji drzewo , które planuje usunąć ponieważ zabrudza mu posesję, ( zrzuca igły na zimę) .Przepiękny modrzew, ponad stu letni , drzewo ma ponad 150 w obwodzie ,a może więcej. Czy można bezkarnie wyciąć takie drzewo, czy ustawa z 2017 r nie reguluje takiego absurdu?


Skomentuj...